Structured data är ett sätt att underlätta för Google och andra sökmotorer att tolka innehållet på webbsidan. Med hjälp av små kodsnuttar klassificerar du innehållet på ett sätt som hjälper sökmotorerna att förstå vad informationen handlar om.

Typexemplet för structured data är när matrecept visas med betyg eller då de dyker upp högst upp bland sökresultaten, men det finns många fler användningsområden: information om filmer eller TV-serier, företagsinformation, evenemang, frågor och svar och mycket mer.

Genom att använda structured data kan din hemsida få ökad exponering i Google och andra sökmotorer. Dessutom gör structured data att sökresultaten visas med mer och bättre information vilket kan öka chanserna att fler klickar på dem.

Vad är structured data?

Sökmotorer använder structured data för att lättare förstå innehållet på en hemsida. Dessutom använder sökmotorerna denna typ av information för att skapa sig en bättre helhetsbild av världen och all den information som finns på webben.

Med structured data kan du markera olika typer av information på sidan så att sökmotorerna kan tolka den på ett visst sätt.

I huvudsak tre format på structured data används:

  • JSON-LD
  • Microdata
  • RDFa

Google föredrar JSON-LD men det går bra att använda Microdata eller RDFa också. Var och en av dessa typer har sina fördelar.

Användningsområden för structured data

Structured data kan användas i flera olika sammanhang. Här är några av de vanligaste:

  • Artiklar: Blogginlägg, nyhetsartiklar
  • Företag: Restauranger, butiker, öppettider, logotyp, adress m.m.
  • TV-serier: Betyg, sammanfattning och annan info.
  • Böcker: Betyg och möjlighet att köpa bok direkt via sökresultaten.
  • Filmer: Betyg och bild.
  • Mjukvara: Betyg och info om appar.
  • Event: Kalender med datum för olika evenemang, t.ex. konserter eller föreläsningar.
  • Recept: Bild, betyg och länk.
  • Produkter: Produktinformation, länk, pris och betyg.
  • FAQ: Vanliga frågor och svar.

Konkret innebär det att om du har innehåll som faller inom dessa eller andra kategorier som stöds har du möjlighet att markera det så att Google och andra sökmotorer förstår innehållet bättre. Därmed kan informationen lättare dyka upp på olika sätt bland sökresultaten.

Resultaten kan visas på flera sätt:

  • Knowledge graph: En ruta i Google med information om t.ex. företag, kända personer, filmer, recept m.m.
  • Featured snippet: En liten info-ruta som hamnar högst upp bland sökresultaten.
  • Liknande frågor, FAQ: Frågor med svar i pull-down-meny högt upp bland sökresultaten.
  • Detaljerade sökresultat: Betyg, antal kommentarer, specifik info som t.ex. tillagningstid och annan information kan visas direkt i sökresultaten.

Många fördelar

Det finns många fördelar med att använda structured data, bland annat:

  • Högre CTR: Användarna tenterar att klicka oftare på sökresultat som bygger på structured data. Hit hör bland annat de snippets som Google visar högt upp bland sökresultaten.
  • Första platsen i Google: Med hjälp av structured data är det lättare att en del av informationen på hemsidan hamnar som en featured snippet högst upp i Googles sökresultat.
  • Större exponering: Om du använder structured data på din webbplats kommer troligtvis antalet visningar i sökmotorerna att öka, allt annat lika.
  • Röstsökningar: Google använder sina featured snippets för sina röstsökningar. Med structured data ökar du chanserna att just din hemsida blir den som dyker upp bland sökresultaten.
  • Mer försäljning: Om din produkt, ditt företag eller din hemsida ofta syns bland sökresultaten stärker det förtroendet för ditt erbjudande vilket kan öka försäljningen.

Hur gör man?

Oavsett vilken typ av structured data du tänker använda är det alltid ett förutbestämt vokabulär enligt schema.org som du använder. Google rekommenderar dock att du använder dokumentationen på developers.google.com istället. Den bygger på schema.org men endast med den formatering som stöds av Google. Andra sökmotorer, t.ex. Bing, kan ha andra riktlinjer.

Det finns flera sätt att använda structured data på en hemsida. De tre vanligaste metoderna är:

  • Manuellt: Lägg till JSTON-LD, microdata eller RDFa direkt i koden för hand. Det är tidskrävande, kräver mycket kunskap och fungerar bäst på statiska sidor.
  • Google Structured Data Markup Helper: Ett ganska enkelt sätt att lägga till structured data på statiska hemsidor.
  • Plugin: Om du använder WordPress eller något annat CMS finns det flera plugins för att lägga in structured data.

När du lägger in structured data i SEO-syfte finns det flera saker att tänka på för att resultatet ska bli bra. Vill du ha hjälp? Vi på Viseo har lång erfarenhet av structured data och vad som fungerar bäst vid sökmotoroptimering.

Frågor?

Har du några frågor eller vill du bara ta en kopp kaffe och prata lite SEO? Oavsett vad du behöver hjälp med eller har frågor kring så är det bara att kontakta oss för gratis konsultation.

Kontakta oss