Hreflang är ett HTML-attribut för att ange en webbsidas språk och geografiska plats. Du kan använda hreflang för att underlätta för sökmotorer att hitta rätt sida ifall den finns i olika språkversioner eller olika regionala varianter.

Vad är hreflang?

Hreflang är ett sätt att hjälpa sökmotorerna att skilja bland sidor med likartat innehåll men med olika språk och/eller regionala skillnader. Språk anges med två bokstäver enligt ISO 639–1. Region anges med två bokstäver och enligt ISO 3166–1 alpha‑2.

Det finns i princip tre situationer där hreflang kan användas:

  • Innehåll med olika språk, till exempel en svensk och en engelsk version av samma sida.
  • Innehåll med regionala skillnader men samma språk, till exempel USA (en-us) och Kanada (en-ca).
  • Innehåll som är anpassat efter både språk och region, till exempel franska i Kanada (fr-ca) och engelska i USA (en-us).

Så gör sökmotorerna

Sökmotorn Google använder hreflang när den indexerar webbsidor och då den bestämmer vad som ska visas för en viss användare. Den ryska sökmotorn Yandex likaså. Bing och kinesiska Baidu använder istället språkattributet i HTML.

En sökmotor som använder hreflang börjar med att titta om det finns ett sådant attribut på webbsidan. Hreflang-attributet kan finnas i sidhuvudet, HTTP-huvudet (t.ex. i PDF-filer) eller i webbplatskartan.

Hreflang kan till exempel se ut så här när det ligger i sidhuvudet:

<link rel=”alternate” hreflang=”sv-se” href=”https://example.com/svensk-version-sverige” />

Hreflang-taggen bör läggas in i samtliga variationer av sidan. Varje sida ”pekar” med andra ord mot den andra variationen eller de andra variationerna av sidan så att sökmotorerna kan hitta rätt. Dessutom bör varje sida peka mot sig själv så att det blir tydligt vilket språk och för vilken region den aktuella sidan är.

När Google hittar hreflang-taggen försöker den först visa ett resultat som matchar både språk och region. Det kan gå till så här:

  • En svenskspråkig användare i Estland får se versionen som markerats med sv-ee om en sådan finns.
  • Skulle en sådan sida saknas (vilket är troligt) försöker Google att hitta en matchande språkversion, t.ex. sv-se eller sv-fi. I sådana fall är det bara språkkoden som har betydelse, inte landskoden.
  • Saknas även en matchande språkversion går Google tillbaks till standardversionen (x-default).

Därför är det viktigt att använda hreflang

Det främsta syftet med att använda hreflang är för att förbättra användarupplevelsen. Genom att du använder detta attribut hamnar dina användare sannolikt på en sida med rätt språkversion och/eller rätt regional variation av sidan när de gör en sökning i till exempel Google.

En annan viktig anledning till att använda hreflang är att undvika att sökmotorerna uppfattar en sida som duplicerat innehåll. En sida som är skriven med amerikansk engelska och en annan som är skriven i brittisk engelska kommer att vara nästan identiska. Med hreflang berättar du för sökmotorn att det handlar om två språkversioner och sökmotorn upplever därför inte innehållet som duplicerat.

En tredje anledning att använda hreflang är att sidor som pekar mot varandra också kan dra nytta av varandras rankingsignaler. Om sökmotorn uppfattar den ena sidan som relevant kan den andra versionen av sidan alltså dra nytta av det och vice versa.

Kom ihåg att sökmotorerna inte måste följa dina instruktioner. De ser bara hreflang som en riktlinje, om än en viktig sådan.

Frågor?

Har du några frågor eller vill du bara ta en kopp kaffe och prata lite SEO? Oavsett vad du behöver hjälp med eller har frågor kring så är det bara att kontakta oss för gratis konsultation.

Kontakta oss