Blogg > Vi undersöker: E-handlaren som fick 88 % mer trafik på 5 månader

Det här är andra delen av en serie där vi studerar olika branscher och tittar på specifika företag för att se hur de har lyckats med sin Google strategi. Genom att analysera företag som Viseo inte samarbetar med vill vi visa hur man kan ta fram den här information utan tillgång till intern statistik.

För ett par veckor sedan postade vi den första delen i en artikelserie där vi tittar närmare på sajter som lyckats riktigt bra med sitt Google-arbete. Idag fortsätter vi med ett nytt case. Denna gång zoomar vi in på e-handlaren Mekster.se som säljer biltillbehör och reservdelar till bilar på nätet. På bara fem månader, mellan 4 juli 2018 till 4 december 2018, har Mekster gått från 11 400 besökare/månad till 21 400 besökare/månad organiskt via Google. En ökning med hela 88 procent: trafik_jul trafik_dec_ Bland annat har man slagit sig in bland topp 3 på några av branschens tuffaste sökord såsom ”billiga bildelar”, ”reservdelar bil”, och ”bildelar online”:

Mekster_keywords Låt oss ta en närmare titt på hur Mekster har arbetat, och se vad du kan lära dig av det.

1. Bra landningssidor med SEO-optimerat content

Ett enkelt SEO-knep som många e-handlare missar är att skapa landningssidor med SEO-vänligt content för viktiga och populära sökord. Detta är viktigt för att tydligt visa Google vad sidan handlar om. Meksters landningssida för reservdelar är ett bra exempel: reservdelar-min

Landningssidan för reservdelar är den sida som genererar överlägset mest trafik till Mekster (ungefär 6 000 besökare per månad). Denna sida rankar också i topp på sökord som ”reservdelar” och ”bildelar”. Sidan är strukturerad, har viktiga sökord i titlarna och matiga och välskrivna paragrafer. Att majoriteten av besökarna troligtvis inte kommer läsa texterna på landningssidorna spelar ingen roll. Google kommer nämligen göra det och enkelt kunna förstå vad sidan handlar om. För att illustrera skillnaden, ta en titt på Biltemas landningssida för reservdelar till bilen:

biltema_reservdelar Kan du se skillnaden? Biltema har bara en rubrik följt av en kort paragraf och missar därför att få in viktiga sökord. Det gör det svårt för Google att förstå vad sidan handlar om. Som resultat rankar Biltemas landningssida för reservdelar till bilen sämre än Meksters, trots att Biltemas hemsida överlag är betydligt starkare.

2. Många nischade landningssidor för sökord med lägre volymer

Mekster har inte bara slagit sig in i topp på de riktigt svåra sökorden som ”bildelar” och ”reservdelar”. Man har även varit smarta och plockat upp relevanta sökord som visserligen har mycket färre sökningar per månad, men även betydligt lägre konkurrens. För dessa sökord har man sedan skapat relevanta landningssidor med SEO-vänligt innehåll, precis som för de populärare sökorden: Bromssköldar: bromsskoldar Bilstrålkastare: bilstralkastare Strålkastarrengöring: stralkastarrengoring Många av dessa sökord har bara runt 50 – 100 sökningar per månad. Den låga sökvolymen har gjort att många konkurrenter inte brytt sig om att skapa landningssidor för sökorden. Men som man brukar säga: många bäckar små. Genom att skapa landningssidor för mängder av relevanta sökord med låg volym, som är enklare att ranka på, får Mekster tusentals extra besökare varje månad. Och det behöver inte vara speciellt avancerat. Som du ser har Mekster redan en klar mall för sidorna och allt man gjort är att skriva ett par titlar med paragrafer till varje ny landningssida:

mall_1 mall_2

Arbetet har gett riktigt goda resultat. På fem månader (juli 2018 till december 2018) har Mekster mer än dubblerat antalet sökord som man rankar på plats 1 – 3 i sökresultatet:

mekster_sokord_jul mekster_sokord_dec

3. Verktyg för sänkt bounce rate och ökad konvertering

En faktor som blir allt viktigare för att ranka högt i sökresultatet är användarupplevelsen. Om din hemsida är svår att navigera, har dåligt innehåll och irriterande design är risken stor att dina besökare lämnar sidan fortare än vinden, utan att klicka sig vidare på sajten – något som kallas för ”bounce rate”. En sida som har hög bounce rate och få sidvisningar kommer generellt att hamna längre ner i sökresultatet.

Om du däremot har en hemsida som är enkel att navigera sig runt på och fylld med intressant innehåll är det högst troligt att dina besökare stannar längre och klickar sig runt på sajten. För att få insikter om hur användarna beter sig på hemsidan, och vad som kan förbättras, arbetar Mekster aktivt med konverteringsoptimering och UX.

Utöver att få lägre bounce rate kan arbete med konvertering och UX även leda till ökad konvertering (ökade intäkter), vilket i slutändan är vad som räknas för en e-handlare. Mekster använder verktygen Hotjar och Optimizely för sitt konverterings-/UX-arbete:

hotjar optimizely En riktigt smart funktion är att besökare redan på startsidan kan fylla i sitt registreringsnummer och därefter få upp produkter som passar till bilen, något som gör det betydligt enklare att handla på sajten:

startsida_mekster volo_mekster Detta är ett exempel på en funktion som definitivt kan leda till en bättre användarupplevelse, vilket i sin tur ger längre sessioner per besök och fler sidvisningar = bättre konvertering och boostad SEO.

4. Länkar genom intervjuer, expertutlåtande och rabattkoder

Att få bra länkar till din sida är en av de viktigaste faktorerna för att ranka högt i sökresultatet. Desto relevantare och starkare sajter länkarna kommer från, desto bättre. För Mekster.se kan man se en fin och tydlig trendkurva under de senaste åren för antalet domäner som länkar till hemsidan:

lankar_mekster

Några av de starkaste länkarna som Mekster har fått är genom intervjuer för olika tidningar. Här är ett exempel när Meksters VD Marcus Fredriksson blev intervjuad av ehandel.se, vilket gav en värdefull länk:

mekster_ehandel

Ett liknande sätt att få länkar är genom att göra expertutlåtande inom det område som du verkar i. Här är ett exempel där Mekster fick en riktigt stark länk från ecommercenews.eu genom att VD Marcus Fredriksson kommenterade framtidens logistik inom e-handel:

ecommercenews_mekster

En annan effektiv metod som Mekster använt sig av, som kan generera både länkar och mer kunder, är att dela ut rabattkoder. Mekster har genom rabattkoder fått länkar från bland annat Aftonbladet, rabatterat.se och kupongerna.se:

mekster_aftonbladet mekster_kupongerna

Summering

Där har du det: ännu en relativt liten aktör som med enkla metoder och långsiktigt arbete lyckats slå sig in i en konkurrensutsatt bransch. I Meksters fall är det ett flertal faktorer som bidragit till att man lyckats, bland annat välskrivet och SEO-optimerat innehåll till landningssidor, bra arbete med att identifiera sökord med lägre volymer och arbete med konvertering/UX.

Resultatet: 88 % fler besökare till sajten och en kurva som pekar spikrakt uppåt. Vill du få hjälp med att driva in fler affärer via Google? Fyll i din hemsida och e-postadress i formuläret nedan ?

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.