Blogg > Ny hemsida – tänk på det här först
ny_hemsida_header

Denna artikel är en del av Viseos grundkurs till konverteringsoptimering: Gör besökare till kunder. ✔️ Klicka här för att få gratis tillgång till kursen.

Går du i tankarna skapa en ny hemsida åt ditt företag? Då kan det vara värt att ta dig en extra tankeställare. Det finns nämligen ett antal saker du tänka på när man lanserar ny hemsida. I många fall är det bättre att optimera din nuvarande hemsida, istället för att bygga en helt ny. Och om du inte gör din research kan en ny hemsida stå dig dyrt.

Fråga den Brittiska varuhuskedjan Marks & Spencer som spenderade mer än 1,5 miljarder* (!!) kronor på en helt ny hemsida, bara för att se försäljningen bli 8 % lägre jämfört med den gamla hemsidan.

Risken med att skapa en helt ny hemsida

Att lansera och bygga en helt ny hemsida i hopp om att den ska prestera bättre än den nuvarande är riskfyllt. Ju fler besökare och omsättning din hemsida har, desto mer står på spel.

➡️  Du vet inte varför din nuvarande hemsida inte konverterar. Hur kan du då veta vad du ska göra annorlunda med den nya?

➡️  Att skapa en helt ny hemsida är dyrt. Oftast blir slutsumman betydligt högre än vad man estimerat från början.

➡️  En ny hemsida leder väldigt sällan till högre konvertering. Problemet med att skapa en helt ny professionell hemsida är helt enkelt att det oftast görs på fel grunder. Istället för att ta reda på varför hemsidan inte presterar tillräckligt bra, så hoppar man direkt till slutsatsen att en ny hemsida kommer att lösa alla problem. Sedan ger man uppdraget till antingen ett inhouse-team eller en byrå.

I bästa fall ges vaga instruktioner om hur man vill att den nya hemsidan ska se ut (baserat på personliga preferenser). Inouse-teamets eller byråns designers skapar sedan en ny, modernare hemsida, återigen baserat på personliga preferenser. Ser du problemet med den här processen?

Det finns ingen riktig data som backar upp hur den nya hemsidan ska se ut – allt baseras på magkänsla. Tyvärr är det oftast så här det ser ut när ett företag lanserar en ny hemsida, såväl stora som små.

Optimera din nuvarande hemsida istället

Istället för att spendera stora summor pengar på att designa en helt ny hemsida är det oftast bättre att optimera din nuvarande. Genom att steg för steg testa och optimera olika delar av din hemsida kan du successivt höja konverteringsgraden – istället för att på ren chans skapa en helt ny design. Se hur Facebook såg ut 2010 jämfört med 2019.

Även om det finns skillnader så är själva grunden fortfarande densamma. Man gör hela tiden små förändringar för att förbättra sajten. 2010:

2015: 2019:

Att hela tiden förbättra och optimera din nuvarande hemsida är både säkrare och ger oftast betydligt bättre resultat än att skapa en helt ny design. Dessutom kommer du genom optimeringsarbetet att få en bättre förståelse för vad som funkar och inte funkar på din hemsida.

När du ska bygga en helt ny hemsida

Det finns givetvis tillfällen då det faktiskt är bättre att skapa en helt ny hemsida än att optimera den nuvarande. Den främsta anledningen till att skaffa en ny hemsida är om du försökt att förbättra och optimera din nuvarande hemsida (på rätt sätt) men inte får några resultat. Du har gjort gjort användartester,  A/B-tester och arbetat under en längre tid med att optimera din hemsida, men ingenting sker. Andra anledningar till att skapa en helt ny hemsida;

  • Din nuvarande hemsida är extremt utdaterad och det är svårt att göra A/B-tester på den
  • Din nuvarande hemsida ser väldigt amatörmässig ut och ger ett direkt dåligt intryck till besökarna

Vill du lära dig hur du arbetar med konverteringsoptimering och gör A/B-tester? Kika då in vår gratiskurs "Introduktion till konverteringsoptimering".

Saker att tänka på när man lanserar ny hemsida

Om du trots allt bestämmer dig för att köpa en ny hemsida, så finns det flera saker du behöver ha i åtanke:

✔️ Gör din research först

Detta är absolut steg 1. Som jag nämnde tidigare: om du inte vet varför din nuvarande sajt inte presterar så har du ingenting att utgå från. Genom att göra research på din nuvarande sajt så kommer du att få insikter om vilka element du bör behålla och vilka du bör förändra. Kanske dina produktsidor är riktigt bra. Då finns det ingen anledning att ändra designen på dem.

Låt oss däremot säga att alldeles för många kunder droppar av vid betalningsmomentet. Du måste då ta reda på varför dem droppar av. Kanske är dina formulär för jobbiga att fylla i. Eller så förstår inte kunderna hur frakt och leverans fungerar.

Ta reda på hur besökarna använder din hemsida, vad som gör dem frustrerade, vad som fungerar bra och vad som inte fungerar bra. Då kan designen av din nya hemsida baseras på riktig data istället för magkänsla och personliga preferenser.

Se till att göra flytten SEO vänlig så du behåller all trafik

Att se till att SEO är korrekt på din nya hemsida är extremt viktigt. Annars kommer du förlora dina besökare som kommer från Google-resultatet. Nedan är ett exempel på en sajtflytt som resulterade i att hemsidan tappade alla sina Google-positioner under flera månader.

På Viseo hjälper vi företag att göra en SEO-vänlig hemsideflytt så att hemsidan har kvar sina positioner i Googles sökresultat. Vi ser till så att ompekningar, undersidor finns, on-page flyttas över, att spårningen hänger med och kollar så att den nya hemsidan kan indexeras.

Se över spårningen i Google Analytics (även om du tror att allt är rätt uppsatt)

För att kunna mäta hur din nya hemsida presterar och hur besökarna använder den, så måste du sätta upp spårning på rätt sätt i Google Analytics. Även om du tror att ditt Analytics-konto är 100 % rätt uppsatt, så rekommenderar jag starkt att ändå göra en Google Analytics Health Check. En Google Analytics Health Check ger dig svar på följande frågor:

  1. Samlar jag in den data som behövs?
  2. Kan jag lita på datan som jag samlar in?
  3. Är det någonting som inte fungerar med insamlingen?

Högst troligt finns det någonting i kontot som inte är rätt inställt. Hur du gör en Health Check för ditt Analytics-konto kan du läsa om i Viseos gratis konverteringskurs.

Vilka personer behöver vara inblandade?

Har ni kunskapen själva i företaget att bygga en helt ny hemsida? Eller behöver ni ta in copywriter, grafiker, webbutvecklare och UX-designer. Kom ihåg att desto fler externa konsulter ni tar in, desto snabbare kommer priset att springa iväg.

Ett alternativ är att anställa en byrå som erbjuder ett helhetspaket. Kom dock ihåg att prislappen ofta är hög om du vill använda en bra byrå som både kan UX, webbutveckling och grafisk formgivning.

❌ Ny hemsida kostnad - skippa en billig hemsida

Vad kostar en ny hemsida? Det beror helt på hur högt du vill sätta ribban, vilka funktioner du vill ha och hur många undersidor din nya hemsida kommer att innehålla. Priset för en ny hemsida kan ligga på allt från en tusenlapp till flera miljoner kronor. Jag kan dock ge dig en förvarning redan nu; om du vill ha en billig hemsida så kommer resultaten att bli därefter. Fråga vad som ingår när du får en hemside offert. 

Det finns massor olika plattformar att bygga på såsom WordPress, Wix osv. Alla har sina fördelar och det finns ingen plattform som per defintion är bättre för SEO. Gör man det rätt kan man jobba med alla verktyg.

Summering

Att skapa en helt ny hemsida är riskfyllt och något som i de allra flesta fall bör undvikas. Vanligtvis är det betydligt bättre att stegvis optimera din nuvarande sajt istället. Skulle du ändå välja att skapa en helt ny hemsida – se till att göra din research först. Ta reda på vad som fungerar och inte fungerar på din nuvarande sida. Och ännu viktigare; ta reda på varför saker fungerar eller inte.

*https://econsultancy.com/where-did-the-marks-spencer-website-relaunch-go-wrong/

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.