Blogg > Vad är ROI och vilken marknadsföring på internet ger mest?
return-on-invest-internetmarknadsföring (1)

Visst är det tråkigt med marknadsföring när du inte kan veta vad som ger resultat? Om du har drivit ett företag en längre tid så har du säkert hört det slitna uttrycket “Hälften av marknadsföringsmetoderna fungerar, men man vet inte vilken hälft”.

Nu är äntligen den tiden förbi och byråer av olika slag som inte kan visa vad deras marknadsföring resulterar i kommer att få det svårt framöver. Newspapper association of America visar i nedan graf hur traditionell media började tappa sina intäkter redan 2000 och var helt omkörda av digital marknadsföring via Google 2010. Från att ha gissat kan man numera veta vilken ROI marknadsinsattsen gav. 

Vad är ROI (Return On Investment)?

ROI (Return On Investment) är ett sätt att rapportera på resultatet av de investeringar man gjort. ROI försöker med andra ord mäta intäkter man får på en specific investering relativt till kostnaden för investeringen.

Hur man mäter ROI

Vi på Viseo jobbar med internetmarknadsföring, främst sökmotoroptimering och Google Ads och vi har sett att det viktigaste är att veta HUR man ska mäta för att få en uppfattning om vilket ROI man får. En del företagare brukar säga t.ex att “det är bara webbshoppar som kan veta hur mycket de tjänar på internetmarknadsföring”, detta på grund av att man kan spåra vilken av internetkampanjerna köparen kom ifrån och sedan direkt kan koppla det till ett köp. Det intressanta är att man hör webbshoppar(!) säga samma sak, oftast för att de inte har en fullt utvecklad mätmetod: “Jag vet inte vilken ROI jag har. Visst får jag mycket köp från sponsrade länkar/banners/sociala medier/e-postmarknadsföring/sökmotoroptimering etc men många av mina kunder ringer in ordrarna och jag vet inte var de hittade mig”. Vidare är det ofta så för webbshoppar att besökaren inte bara går in på sidan och köper direkt, utan man man besöker sidan flera gånger och jämför med andra innan det blir ett köp. Det finns lösningar på det mesta, en webbshop som t.ex vill spåra sin Google Ads trafik kan t.ex välja att en besökare som kommer från Google Ads får se ett annat telefonnummer än en besökare som går direkt till hemsidan får med hjälp av ett skript. På detta sätt kan man spåra vilka ordrar som rings in via telefon.

Använda KPI:er

När man mäter hur bra internetmarknadsföring fungerar så använder man sig av KPI:s (Key Performance Indicators). En KPI kan t.ex vara att ett besök räknas som bra om personen t.ex sökt efter något, kommer in på hemsidan, klickar runt på tre olika undersidor och läser under en viss tid på en av de specifika undersidorna. Det kan också vara att mäta hur många som lämnar en kommentar på en bloggpost, signar upp sig på ett nyhetsbrev, laddar ned ett whitepaper, hur många som först läste en specifik bestämd undersida, gick vidare en en specifik undersida, och sedan tillbaka till den första igen.

Beroende på vilket innehåll du har på webbplatsen och vilka specifika mål du har så kommer du ha olika KPI:er.

Vilken är då den bästa internetmarknadsföringen?

Det har såklart gjorts väldigt många undersökningar kring detta och undersökningarna ger något omväxlande svar. De som allt som oftast ser ut att hamna i topp är dock sökmotoroptimering och e-postmarknadsföring. Sponsrade länkar (pay per click) tar ofta också höga positioner i undersökningarna.

Här tittar vi på några större undersökningar som gjorts.

I en undersökning som gjordes bland 1,300 digitala marknadsförare av Econsultancy/Adestra så tog sökmotoroptimering förstaplatsen:

  1. 75% tycker att sökmotoroptimering ger en bra (43%) eller utmärkt (32%) ROI,
  2. 66% tycker att e-postmarknadsföring ger en bra (44%) eller utmärkt  (22%) ROI

Sökmotoroptimering

Andra digitala marknadsföringsmetoder som var med i undersökningen var PPC/Sponsrade länkar, content marketing, sociala medier, offline direkt marknadsföring, affiliate marketing, online display marketing och mobil marketing som ni kan se i bilden ovan.

I en annan studie som gjordes av Custora så kommer man fram till att 15,8% av kunderna kommer från organisk trafik från sökmotorerna (vilket sökmotoroptimering genererar), 9,8% från PPC/Sponsrade länkar och 6,8% från e-postmarknadsföring. SEO Medelvärdet för kunder från sökmotoroptimering var högst, 54% högre än medel medan Facebook bara hade 1% högre än medelvärdet och Twitter hade 23% lägre än medelvärdet. 

Öka sin trafik

Det bästa sättet att öka sin trafik tycker man i en undersökning som gjorts av Hubspot är att blogga medan sökmotoroptimering kommer tvåa.

Sammanfattat

Sökmotoroptimering i kombination med att blogga (med sökmotoroptimering i åtanke när man bloggar och givetvis bra content) är antagligen den bästa marknadsföringsformen som finns idag. Och det bäst av allt? Det allra mesta är mätbart!

Källor:

  • Konverterings-analys av din hemsida!

    Vi går igenom vart din hemsida läcker pengar och hur du kan göra fler besökare till kunder eller leads. Pris 7 500 kr. (Maxtid 5h)

Marcus Sandström

Älskar sökmotoroptimering och konverteringsoptimering. Medgrundare till Viseo.