Lokal SEO – Så syns du i det lokala söket! (2024)
Martin Sundberg
9 januari, 2023
Du vet själv hur du använder Google för att hitta en restaurang i närområdet eller den bästa frisören i din stad.
Som företagare med lokal närvaro är det väldigt viktigt att din verksamhet syns när potentiella kunder söker på Google.
I den här artikeln kommer jag att gå igenom hur lokal SEO fungerar, samt ge tips på hur du gör för att ditt företag syns i Googles lokala sökresultat.
Sökmotoroptimering, förkortat SEO, handlar om att synas högt upp på Google på dina utvalda sökord.
Till exempel; en e-handlare som säljer skor vill synas när någon söker på “röda damskor”.
Lokal SEO, handlar om att synas när kunder söker på lokala sökord.
Låt oss säga att du är en tandläkare i Stockholm, bilhandlare i Göteborg, eller ett gym i Malmö.
Då vill du givetvis synas i topp för respektive sökord (tanlökare Stockholm, bilhandlare Göteborg, Gym Malmö);
”*” anger obligatoriska fält
Googles ”Snack Pack-paket” och organiska sökresultat
Om du befinner dig i en ny stad, vare sig du är på semester eller på en affärsresa, är det stor sannolikhet att du framåt kvällen söker efter ”restauranger [staden du befinner dig i]” på Google.
När du gör detta kommer Google presentera två separata sökresultat: Förslag på restauranger i en lista under den inbyggda kartan, tätt följt av de organiska sökresultaten.
Rutan ovan kallas för ”Snack Pack”. Denna ruta hamnar överst i Googles lokala sökresultat och visar de tre mest relevanta/bästa företagen för respektive sökord.
Under snack-packet visas det vanliga sökresultatet.
Enligt en studie går 33% av klicken till det lokala ”snack-packet”, medan 40% går till de vanliga organiska resultaten.
Med andra ord: du vill att ditt företags hemsida ska synas både i snack-packet och i det organiska sökresultatet.
Komma igång med lokal sökmotoroptimering
Innan du ger dig in på själva sökordsoptimeringen behöver du skaffa ett konto hos Google My Business.
När du skapar ditt konto kommer du att få fylla i adress, öppettider och kontaktuppgifter, samt lägga till en bild som representerar ditt företag.
Det är viktigt att all info du anger i Google My Business stämmer överens med uppgifterna som du har på din hemsida.
Tänk på: Ifall ditt företag har lokal närvaro på ett flertal orter, se då till att skapa separata landningssidor för varje ort och registrera dessa på Google My Business.
Det skulle kunna se ut såhär till exempel:
Minsajt.se/Stockholm
Minsajt.se/Goteborg
Minsajt.se/Malmo
På Viseo har vi skrivit guide om hur du rankar på Google Maps och hur du optimerar start- och landningssidor, arbetar med länkbyggen och jobbar upp en recensionsbank.
När du har lokala landningssidor är det viktigt att anpassa innehållet på varje lokal sida till respektive ort.
Jobba med lokala sökord
För att nå ut till din lokala målgrupp krävs det att du arbetar med att synas på lokala sökord. Vad söker dina potentiella kunder på i närområdet?
Genom att använda SEO-verktyg som Ahrefs kan du hitta olika typer av lokala sökord som dina kunder söker på.
Gör en sökordsanalys och skapa en lista med vilka sökord du helst vill synas på.
Därefter bör du skapa en undersida som inkluderar dessa sökord.
Ett tips är också att ha koll på populära platser och landmärken kring din verksamhets närhet. Driver du en glassbar i Västra Hamnen i Mamö kan du till exempel inkludera ”ett stenkast från Turning Torso” i text på din hemsida.
Skriv content för lokal SEO
Om ditt företag har en blogg eller ett nyhetsflöde är detta ett ypperligt tillfälle att arbeta med lokal sökmotoroptimering. Google kommer att ge dig en boost om du publicerar bra content som är relaterat till din ort och ditt företag.
Blogga om lokala nyheter, aktiviteter eller kommande intressanta evenemang. Eller skapa videoklipp och rörlig media om ditt företag t.ex deltar i ett lokalt välgörenhetsprojekt eller något annat initiativ.
För dig som driver din verksamhet på flera olika orter: om du har möjlighet så bör du publicera separat content för varje ort för att hjälpa till att boosta din ranking.
Få "local citations"
Se till att ditt företag finns med på olika plattformar som listar verksamheter. Detta är en indikation till Google att ditt företag är trovärdigt. Viktigt är att dina uppgifter på dessa plattformer ska stämma överens med de som du angav i Google My Business, samt de som finns på din hemsida.
Desto starkare sajt ditt företag finns listat på, och desto relevantare det är, desto bättre.
Några exempel på sajter där du kan få "local citations" för olika nischer;
- Reco.se
- Thatsup.se
- Hemnet.se
- Brabyggare.se
- Frisorsok.se
Samla på dig recensioner
Genom att registrera ditt företag på Google My Business öppnar du även upp möjligheten för kunder att ge dig Google Reviews – att betygsätta din tjänst eller service från 1-5.
Recensioner är extremt viktigt för lokala företag, både för att få social proof, men även för att kunna ranka i sökresultatet.
Kom igång med recensioner:
Se till att ditt bolag är listat på de stora recensions- och granskningsplattformarna, däribland Google My Business och Reco.
Glöm inte att se vilka mindre sajter som finns för just din bransch. Håll ett extra öga på de olika riktlinjerna för varje recensionsplattform.
Därefter är det dags att samla på sig recensioner och göra det enkelt för kunden att recensera din verksamhet.
Det kan du göra genom att till exempel skapa en delbar recensions-länk som du kan skicka ut till kunder via e-post efter deras besök, om kunden på något sätt registrerat sin kontaktuppgift i samband med köp.
Du kan också integrera en recensionswidget på din hemsida så att man enkelt kan lämna en recension.
Gör din sajt snabb och användarvänlig
Majoriteten av svenskarnas sökningar sker via mobiltelefonen så det råder ingen tvekan om att du vinner mycket på att ha en välfungerande sajt även för mobilanvändning.
Precis som vid ”vanlig SEO” där du riktar in dig på en större målgrupp än den som är geografiskt nära, är det viktigt att laddtiden för din hemsida på mobiltelefonen är snabb och stabil och att de tekniska delarna fungerar som de ska.
Google känner av sidor som laddar för långsamt och prioriterar därför bort dessa på topplaceringarna.
Summering
Lokal SEO är viktigt för företag som har en fysisk närvaro. En stor del av dina potentiella kunder letar efter lokala företag genom Google, och då är det givetvis viktigt att ditt företag syns.
Följ tipsen ovan för att komma igång med lokal sökmotoroptimering, och läs mitt inlägg om hur du rankar på Google Maps för att få fler tips.
Lycka till!
”*” anger obligatoriska fält
Martin Sundberg
Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.