Blogg > Vad är en KPI + Hur du väljer rätt för ditt företag

I den här artikeln reder vi ut begreppet KPI och guidar dig kring hur du kan välja rätt för just ditt företag för att uppnå nya digitala marknadsföringsmål.

Vad är KPI?

KPI är en förkortning för Key Performance Indicator och är ett mätsätt, traditionellt använt av ekonomer, för att mäta hur ett företag utvecklas och hur bra affärerna går.

När det kommer till digital marknadsföring kan man använda sig av KPI för att få en tydlig bild av marknadseffektiviteten och genom att göra uppföljningar är det ett bra sätt att se om din verksamhets utveckling är på väg i rätt riktning eller om du behöver göra förändringar.

Man ska aldrig underskatta magkänslan, men inte heller rädas för att mäta resultat.

Vad är det för framgång och vad kan du jämföra den med? I din verksamhet vet du säkert vad som är mätbart, men det är också viktigt att veta vilka av mätetalen som är viktigast och här kan det ibland bli lite klurigt.

Börja i grunden och ta reda på vad som är viktigast för ditt företags existens och utveckling och identifiera därefter vilka mätetal som är relevanta för just det. På så sätt kan du sen formulera KPI:er som kombinerar mätetalen och som du kan sätta i relation till varandra. Därefter kan du sätta upp relevanta mål och strategier för att uppnå dem.

Krångligt? I den här artikeln ska vi guida dig till hur du väljer rätt KPI:er för just ditt företag.

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Exempel på KPI:er inom digital marknadsföring:

Det finns flera nyckeltal som du som digital företagare kan använda dig av för att mäta och följa upp din digitala marknadsföring. Nedan hittar du några av de vanligaste KPI:erna.

CPC

Förkortningen för Cost Per Click används av de flesta som arbetar med digital marknadsföring för att hålla koll på hur mycket man betalar varje gång någon klickar på ens annonser på t.ex Google.

Det är enkelt att räkna ut CPC, om inte annonsverktyget redan gjort det åt dig. Ta den totala kostnaden och dividera med antalet klick du uppnått.

CPM

I det här fallet står inte M för miljon, utan engelskans “mille”. Cost Per Mille översätts på svenska till Kostnad per tusen visningar och är ett vanligt nyckeltal när du betalar för exponeringar och inte själva klicken är de viktigaste.

CTR

Ett annat vanligt mätvärde är Click Through Rate, CTR som på svenska benämns som klickfrekvens. Genom CTR kan du ta reda på hur många som ser din annons eller ditt sökresultat och hur många som faktiskt klickar.

En hög CTR ger en indikation på att din kampanj är rätt inriktad mot målgruppen och en låg CTR kan indikera på att du behöver göra justeringar.

Lead- och konverteringsgrad

Det här nyckeltalet används för att mäta hur många besökare som når slutmålet: till exempel ett köp av din produkt eller fyller i en anmälan till en kurs eller ett nyhetsbrev. Du beräknar kostnaden per lead eller konvertering genom att ta kostnaderna för dina kampanjer och dividerar det med hur många försäljningar eller leads du uppnått under den aktuella perioden.

Här kan du läsa vår artikel om hur du kan arbeta med konverteringsoptimering.

Bounce Rate

Din Bounce Rate är ett nyckeltal som talar om för dig hur många besökare som går in på din webbplats och sedan lämnar den snarare än att surfa vidare bland dina sidor och flikar. Du kan enkelt ta reda på din bounce rate i till exempel Google Analytics.

Hur väljer jag rätt KPI för mitt företag?

Det enkla svaret är att välj KPI och nyckeltal direkt relaterade till dina affärsmål. Det kan handla om att öka försäljningen, förbättra avkastningen, att förbättra kundtjänsten eller att få fler till att signa upp sig för dina nyhetsbrev. Börja alltid med att identifiera ditt mål.

Här är två frågor som kan hjälpa dig att få svar:

  • Vilka är dina företagsmål?
  • Har du identifierat några viktiga områden för förbättring eller optimering?

Ett annat tips är att välja ett fåtal för dig viktiga mätvärden (KPI:er) istället för att sprida ut dina insatser och satsa lite grann här och var. Resultaten blir nästan alltid bättre om du fokuserar.

Exempel på relevanta KPI:er för en blogg eller hemsida:

  • Unika besökare
  • Sidvisningar
  • Delningfrekvens
  • Social refferal growth
  • Tid spenderat på sajten

Hur ser tillväxten ut i ditt företag?

Beroende på var ditt företag befinner sig, i etableringsprocessen eller om ni funnits länge på marknaden, kan olika KPI:er vara värdefulla för dig. Företag i uppstartsfasen fokuserar ofta på data som validerar affärsmodellen medan mer etablerade organisationer tenderar att fokusera på andra mätvärden.

Identifiera både ledande och släpande resultatindikationer

Släpande indikationer, det vill säga mätvärden av resultat som redan har skett, är till exempel försäljningsresultatet förra veckan eller antalet nya kunder. De släpande indikationerna är bra för att mäta resultat.

De ledande indikationerna å andra sidan är utmärkta mätvärden för att mäta sannolikhet till att uppnå ett mål i framtiden.

Det är ofta lättare att mäta de släpande indikatorerna eftersom de bygger på händelser som redan har hänt. De ledande kan vara lite svårare att få ett grepp om.

Ett tips är att tänka på ledande indikatorer som en typ av drivrutiner för dina affärer. Om du lyckas identifiera vilka ledande indikationer som kommer att påverka din framtida prestation inom en viss del av företaget kommer du öka dina chanser till goda resultat.

KPI är ett begrepp som ofta används inom sökmotoroptimering (SEO). Vill du veta mer om hur ditt företag kan göra för att synas bättre på Google kan du läsa mer i vår guide om hur du lyckas med SEO 2021.

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.