Blogg > Vi undersöker: Försäkringsbolagets Google-strategi för att utmana giganterna

Det här är första delen av en serie där vi studerar olika branscher och tittar på specifika företag för att se hur de har lyckats med sin Google strategi.

Genom att analysera företag som Viseo inte samarbetar med vill vi visa hur man kan ta fram den här information utan tillgång till intern statistik.

Försäkringsbranschen är en konkurrensutsatt bransch som i stor utsträckning domineras av ett fåtal stora spelare – något som även avspeglas i Googles sökresultat.

Testa Googla sökord som ”försäkringar”, ”försäkringsbolag” och ”hemförsäkringar” så kommer mönstret bli tydligt. Att giganter som Länsförsäkringar, Folksam och Trygg-Hansa hamnar i topp på de populäraste sökorden är ingen överraskning.

Flera av de stora försäkringsbolagen har funnits i över 100 år, har enorma budgetar för marknadsföring och har extremt starka varumärken (exempelvis Googlas ”Folksam” närmare 250 000 gånger varje månad). Betyder detta att mindre försäkringsbolag inte har någon möjlighet att utmana giganterna om kunder på nätet?

Absolut inte! Idag ska vi ta en närmare titt på Svedea – ett relativt ungt bolag som grundades så sent som 2010 och som fokuserar på nischade försäkringskategorier som husdjur, båtar och motorcyklar.

150 % i ökad synlighet

Trots att Svedea är ett relativt litet bolag jämfört med de stora konkurrenterna så har man lyckats få förstaplatsen på populära sökord som: Djurförsäkring: djurforsakring MC Försäkring: Mc_forsakring Båtförsäkring: batforsakring Bara dessa tre sökord har sammanlagt närmare 12 000 sökningar per månad i Sverige: sokningar_manad

I tillägg ligger Svedea bland topp 3 i sökresultatet på andra populära sökord som “motorcykelförsäkring” och “försäkringsbolag bil”, och topp 5 på “billig bilförsäkring” och “vagnskadeförsäkring”.

I bilderna nedan kan du se hur Svedea.se har klättrat på sökord på Googles förstasida de senaste 2,5 åren. I april 2016 syntes Svedea.se på 481 sökord på Googles förstasida (368 på plats 1 - 3 och 113 på plats 4 - 10):

sokord_2016

I november 2018 syns Svedea.se på 1 200 sökord på Googles förstasida (553 på plats 1 - 3 och 649 på plats 4 - 10) - en ökning med hela 150 % (!): sokord_2018

17 000 fler besök och 400 000 kronor sparade - varje månad!

Vad betyder då en 150 %-ökning i synlighet på plats 1 - 10 för Svedea i praktiken? (Först vill jag bara här nämna att när vi börjar prata siffror och trafik här så är det uppskattningar från verktyg som t.ex Ahrefs.com.

Vi har ju inte tillgång till Svedeas Google Analytics konton eller liknande, men uppskattningarna visar en tydlig bild.)

Jo, det betyder att Svedea.se gick från att få runt uppskattningsvis 13 000 besök/månad via Googles organiska sökresultat i april 2016, till runt 30 000 besök/månad i november 2018. : (Här ska tilläggas att siffrorna bör vara ännu högre då Ahrefs ofta underskattar trafiken) trafik_2016 trafik_2018 Men framförallt betyder det att Svedea teoretiskt sätt sparar enorma summor pengar i annonskostnader. Närmare bestämt uppskattningsvis 400 000 kr. (Om det fanns i deras övervägande) Varje månad.

Detta är nämligen den summa som Svedea hade behövt betala om man, istället för att arbeta aktivt med SEO, enbart hade fått in sina drygt 17 000 extra besök per månad via Google Ads-annonser: annonskostnader

Mellan april 2016 och november 2018 ökade Svedea sin trafik från Googles organiska sökresultat med 17 000 besök varje månad, vilket motsvarar omrking 400 000 kr i Google Ads-annonser. Bilden ovan visar hur mycket Svedea uppskattningsvis hade fått betala för sina trafik om de enbart fått den via Google Ads (april 2016 och november 2018 respektive).

Med andra ord: en väl genomförd Google-strategi har varit en viktig del i Svedeas tillväxt. Faktum är att man ser ut att ha använt relativt enkla, men effektiva metoder. Metoder som du också kan använda dig av för att driva mer besökare och öka din försäljning.

En liten notis här: Det här är givetvis inte hela bilden av Svedeas strategi, med externa verktyg kan man få en bra bild av hur ett bolag jobbar men givetvis vet endast bolaget självt hur hela strategin ser ut.

1. Strukturerat och relevant innehåll som är SEO-optimerat

Det finns en gemensam nämnare för samtliga Svedea-sidor som rankar bra i sökresultatet: de har strukturerat och välskrivet innehåll. Bra content som är strukturerat och SEO-optimerat gör det enkelt för Google att förstå vad sidorna handlar om och pusha upp dem i sökresultatet.

mc_forsakring1

Välskrivet, strukturerat och relevant innehåll har bidragit till att Svedea rankar #1 på sökordet ”MC Försäkringar”. Låt oss ta sidan för Svedeas Mc-försäkring (ett sökord som man rankar nummer ett på) som exempel. Här har man skapat en mastig sida fylld med relevant innehåll: mc_forsakring2

Viktiga sökord som “Mc-försäkringar” och “motorcykelförsäkring” finns med i rubriker:

mc_forsakring3

Sidan innehåller länkar till undersidor och PDF-dokument med mer information om Mc-försäkringen:

mc_forsakring4  

Dessutom finns en stor FAQ-sektion med svar på de vanligaste frågorna om försäkringen:

mc_forsakring_FAQ

I tillägg har Svedea bloggar för ett flertal av sajtens huvudkategorier (t.ex. har man ”Hojbloggen” för Mc-försäkringar och ”Hundbloggen” för hundförsäkringar).

Detta gör att Google känner av att sidorna uppdateras regelbundet, vilket ger en positiv boost för den organiska rankingen:

hojbloggen hundbloggen

2. Arbete med länkar

En av de absolut viktigaste faktorerna i Googles algoritm är att få trovärdiga och relevanta inlänkar, något som Svedea varit duktiga på.

Generellt är kvalitet viktigare än kvantitet när det kommer till länkar. En snabb titt i Ahrefs visar att 674 domäner hänvisar till Svedea.se. hanvisande_domaner Utvecklingskurvan för antalet hänvisande domäner har pekat stadigt uppåt under de senaste åren: lankar_svedea Svedea har arbetat aktivt med att få in länkar till sajten på en rad olika sätt:

Länkvänliga artiklar: Att publicera riktigt bra innehåll som ger värde och som folk faktiskt vill länka till är en av de långsiktigt bästa strategierna för länkbygge.

Tips på vad man kan göra om man hittar en övergiven sommarkatt och 35 saker hunden bör undvika är exempel på Svedea-artiklar som gett gratis länkar från stora nyhetssajter.

svedea_24kalmar-min

Att publicera välskrivna artiklar som ger värde och lätt kan spridas kan vara en bra strategi för att få gratis inlänkar.  

Länkar från samarbetspartners: Genom att samarbeta med olika föreningar har Svedea fått värdefulla länkar från starka sajter som Stockholms Kennelklubb, Friskis & Svettis och NyföretagarCentrum. SKK.se_svedea Länk till Svedea.se från Stockholms Kennelklubbs startsida (skk.se)

Länkar i jobbannonser som postas på rekryteringssajter: När en annons publiceras för ett jobb hos Svedea så ser man till att alltid få med en länk till Svedea.se. Bland annat har man fått länkar från Monster.se och Academicwork.se.

3. Väl utformade Google Ads-annonser

Utöver besökare från det organiska sökresultatet så arbetar Svedea även med Google Ads (f.d AdWords). Uppskattningsvis får sajten närmare 10 000 besökare varje månad från sina fem populäraste Google Ads-sökord:

ads_svedea

Man har arbetat aktivt med att identifiera och behålla de sökord som konverterar bra, och städat ut de som inte gör det. I april 2016 syntes man på hela 129 sökord i Google AdWords. I november 2018 syns man på drygt 25 sökord:

PPC_2016 PPC_2018 Utrymmet i annonserna utnyttjas effektivt genom att de största fördelarna med försäkringarna beskrivs kort och koncist.

Dessutom visar man på att 9 av 10 kunder rekommenderar Svedea – ett trick som kallas för social proof och kan leda till högre konvertering. Alla annonser leder till relevant sida.

En annons för exempelvis sökordet ”djurförsäkringar” tar besökaren direkt till Svedeas sida för djurförsäkringar.

svedea_adwords

Väl utformade Google Ads-kampanjer är en viktig del i en lyckad Google-strategi. Omkring 25 procent av Svedeas trafik kommer från Google Ads-annonser.  

4. Aktivt arbete med användarupplevelse och konvertering

Att driva trafik är viktigt, men det är fortfarande bara en del i att generera försäljning på nätet. Analyser av beteende, A/B-tester och regelbunden feedback är viktiga delar för att bättre kunna förvandla besökare till betalande kunder. Svedea jobbar alltså också med konverteringsoptimering.

Vi har tittat på vilka script som finns eller har funnit på Svedeas hemsida och kan därför se att nedan verktyg finns där. Dock kan vi inte veta om det faktiskt använts eller inte.

Men man har någon gång installerat det. Svedea ser ut at använda analysverktyget Hotjar för att få feedback om besökarnas beteenden och kunna förbättra användarupplevelsen och konverteringsgraden:

hotjar

Med Hotjar är det möjligt att analysera besökarnas beteenden för att förbättra användarupplevelsen.

Man verkar också använda analysverktyget Optimizely för att göra A/B-tester.

Att genomföra bra A/B-tester är A och O för att testa olika versioner av sidor och hitta den version som konverterar bäst:

optimizely

Svedea verka använda analysverktyget Optimizely för att göra A/B-tester.  

En intressant detalj är att Svedea har gjort det väldigt enkelt för besökarna att snabbt ta kontakt genom att placera en ”Prata med oss”-knapp nere i höger hörn:

svedea_livechat-min

Genom att klicka på knappen får man upp tre sätt att enkelt kontakta Svedea: chat, telefon eller e-post:

livechat

Genom att förenkla för kunderna att ta kontakt med Svedea kan man fånga upp besökare som vill ha svar på frågor direkt.

Studier har visat att en livechat-funktion kan höja en hemsidas konverteringsgrad med så mycket som 45 %.

Sammanfattning

Svedea är ett utmärkt exempel på att det går att driva in affärer från Google även inom de mest konkurrensutsatta branscherna.

Smart länkbygge, välproducerat innehåll, bra Google Ads-kampanjer och aktivt arbete med att höja konverteringen är några av de saker som hjälpt Svedea att ranka nummer ett på flera av sina viktigaste sökord och generera mer försäljning via Google.

Hatten av till Svedea för ett bra jobb utfört!

Vill du också veta vad dina konkurrenter gjort för att lyckas på Google eller vad du kan göra bättre? Få en gratis analys nedan!

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.