Blogg > Marcus spanar: 3,6 miljarder kr Etsy marknaden som många missat

I den här bloggposten ska jag dela med mig av en nära inpå “untapped” marknad och en idé kring hur du kan sälja spadar när alla andra gräver efter guld.

De senaste åren har vi sett en explosion av FBA säljare på Amazon. FBA står för “Fulfillment By Amazon” och går helt enkelt ut på att man lanserar sina egen produkter på Amazon, skickar dem till Amazons lager, och låter sedan Amazon ta hand om resten: köp, utcheckning, packning, frakt och retur.

Det finns ca 5 miljoner säljare på Amazon och 66% av top 10 000 säljarna är använder FBA.

Men den här bloggposten ska inte handla om hur man tjänar pengar på Amazon. Utan om den mindre kända “lillasystern” till Amazon: Etsy.

Om du inte hört talas om Etsy så är det inte så konstigt då de inte är stora här i Sverige. Det är dock världens 12e största marknadsplats online och de växer så det knakar.

etsy

Källa: https://www.webretailer.com/lean-commerce/online-marketplaces/

Etsy’s tillväxt

Om vi tittar på vad som händer globalt så tyder allt på att vi kommer ha ett litet antal dominerande företag per marknad. Google för sök, Facebook och för sociala medier, Apple för mobiler och tablets, Amazon för online shopping osv.

De stora företagen sitter på en otrolig mängd data de kan använda för att fortsätta att utveckla produkter och tjänster som de VET att vi vill ha. De sitter också på enorma kassakistor så de kommer kunna fortsätta att köpa upp var och varannan konkurrent. Facebook köpte ju som bekant upp både Instagram och Whatsapp.

Så vad händer när marknader blir dominerade av ett företag? Jo människor vill stå ut, få ut sitt eget budskap och “slå sig fria”. Det kommer fortsätta att finnas 1-2 stora aktörer per marknad men det kommer poppa upp miljoner mindre aktörer som erbjuder “custom made”, unika produkter som blir en direkt motpol till storföretagen.

Det är just det Etsy handlar om.

På Etsy får man endast sälja saker som är mer än 20 år gamla, är handgjorda eller som på något sätt är custom made.

Jag har redan berättat att Etsy är den 12e största marknadsplatsen i världen, och här kan du se hur antalet säljare ökar på Etsy för varje år.

Källa: https://www.statista.com/statistics/409374/etsy-active-sellers/

 

Idag finns det redan 2 miljoner Etsy säljare.

Jag ska återkomma till Etsy igen, men låt oss ta en titta på Amazon FBA.

 

Amazon FBA - hur blev det så stort?

Att säga att Amazon växer fort är en underdrift. Hittils i år har 1 016 826 nya FBA säljare tillkommit på Amazon

Källa: https://www.marketplacepulse.com/research/amazon

Jag har många vänner som jobbar som Amazon säljare och bra omsättningar endast på några få produkter. För oss i Sverige kan det ibland vara svårt att få en bild av hur otroligt stor den amerikanska marknaden faktiskt är. Om du lyckas få en produkt att sälja bra kan det rätt snabbt bli flera miljoner per månad (!) i omsättning.

Många av de som började sälja som Amazon FBA’s för några år sedan är personer som aldrig drivit företag eller ens sålt något online tidigare. Det är otroligt häftigt att se hur man med hjälp av en stark vilja, lite risktagande och en laptop kan skapa en affärsverksamhet som är helt onlinebaserad.

Att det blivit populärt att sälja på Amazon märks på många ställen. Inte minst bland alla Youtube videor, böcker, podcasts och konferenser som poppat upp som behandlar ämnet.

Kring 2014-2015 började de första poddarna komma upp, när det finns specifika podcasts så innebär det ofta att nischen blivit stor. En av de första poddarna var The Amazing Seller Podcast med Scott Voelker där man fick följa hur han gjort för att lyckas sälja på Amazon.

Kring samma tid kom även de första verktygen designade för att hjälpa alla Amazon säljare.

I dagsläget finns det ett stort antal verktyg. Och det går bra.

 

När alla andra gräver guld - Sälj spadarna!

Du kanske börjar förstå vad min ide handlar om… Det finns miljoner med säljare både på Amazon och Etsy. Och det behöver hjälp med att sälja mer!

Som exempel på ett verktyg som hjälper Amazon FBA’s att sälja mer så ska vi ta en av de första stora verktygen, Jungle Scout.

Jungle Scout - En grym förebild

År 2015 startade Greg Mercer Jungle Scout. Idag har Jungle Scout enligt LinkedIN ca 100 anställda.

 

Tyvärr är det inte lika enkelt som i Sverige, att bara slå upp ett bolag på allabolag.se för att se hur det går för dem, men jag har gjort min egen research.

I en intervju med podcasten Growth Everywhere från 2016 sa Mercer att de är 17 anställda och omsätter mer än 2 miljoner dollar (frågan var bara “omsätter du mer eller mindre än 2 miljoner dollar?”). De hade då 33 000 användare.

På den tiden gick det att endast köpa Chrome pluginet de då sålde för en engångssumma. Nuförtiden är det alltid ett måndasabonnemang som kostar 39-419 dollar per månad beroende på hur mycket man använder verktyget.

 

Som tur är delade Mercer med sig av mkt detaljer i en annan podcast med Nathan Lattka tidigare i år och sa då att ca 63000 av totalt 200 000 användare har månadskontrakt och det betalar 30 dollar i snitt. Det ger dem en årsomsättning på 22.7 miljoner dollar. 220 miljoner kr. Efter 4,5 år. Utan att ta in externt kapital.

 

Källa: https://getlatka.com/

 

Tittar vi på deras trafik ser vi att de senaste månaderna haft 1,3 miljoner besökare i snitt per månad. En stor del av det är direkttrafik, användare som loggar in på sina konton.

Tittar vi på Ahrefs och den organiska trafiken från Google så ligger det kring 200 000 besökare per månad. För att göra en grov uppskattning, och säga att konverteringsgraden till nya användare ligger på 2% så skulle det innebära 4000 nya kunder per månad vilket skulle stämma ganska bra överens med Jungle Scouts tidigare tillväxt.

Andra verktyg

Jungle Scout är inte det enda stora verktyget som finns. Här är några andra exempel: AMZscout, Viral-Launch, Seller-Labs, Amasuite, AmazeOwl, Helium10 och AMZbase.

Amazon växer som det knakar och det finns fortfarande plats för fler verktyg.

Men vill du ha en marknad med lite lägre konkurrens? Javisst säger du. Då tar vi oss en titt på Etsy igen...

Så hur ser Etsy’s verktygsfront ut?

Som du säkert kan gissa så är den inte lika imponerande ännu. Medan de flesta fortfarande är fokuserade på att bygga verktyg/plugins/bloggar och byråer för SEO på Google och numera Amazon så har de inte hittat till Etsy än.

Vi kan se att även om tillväxten av Etsy säljare är enorm och Etsy är världens 12e största marknadsplats så har det ännu inte slagit igenom i form av podcasts, böcker och verktyg.

Det finns endast en större podcast, Etsy Conversations, som behandlar Etsy.

Medan det finns en uppsjö av Amazon FBA podcasts t.ex: The Full-Time FBA Show Podcast ,Private Label Podcast, My Wife Quit Her Job , The Amazing Seller Podcast , Selling on Azon, The Ask Jordan Podcast och FBA Journey Podcast.

Det finns några mindre verktyg som t.ex Etsymarketingtool och Vela. Men endast två lite större verktyg. Erank och Marmalead. Låt oss snabbt titta lite närmare på dem.

Erank

Erank som nyligen bytt namn från “Etsy rank” är det verktyg som kommit längst på vägen. De har ca 300 000 månatliga besökare, men här finns samma utmaning som med Jungle Scout statistiken. En stor del av siffrorna är ju direkt trafik med personer som vill logga in på sina konton. Det gör det svårt att uppskatta hur konverteringsgraden ser ut.

Tittar vi på deras organiska trafik från Google så ligger den på 30 000 per månad. Skulle de ha en konverteringsgrad på 2%, så innebär det 600 nya användare per månad. Eftersom att de har en gratisversion så är säkert konverteringen bra mycket högre än så, men det är ändå antalet betalande användare som räknas. Erank kostar 9.99 dollar per månad.

Värt att notera är att de kör av någon anledning inte annonser på Google vilket är förvånande.

 

Marmalead

Marmalead har enligt sin webbplats nästan 100 000 användare, men jag får inte riktigt ihop det med trafikmängden de har har. Det kan vara att 100 000 testat verktyget eller något liknande.

De har ca 75 000 besökare per månad totalt. Enligt Ahrefs har de ca 12 000 organiska besökare. Om vi kör samma räknemodell som för Jungle Scout med 2% konverteringsgrad får de ca 240 nya kunder per månad. Deras pris ligger på ca 15 dollar i månaden.

 

 

Vad kan du göra bättre?

Etsy är nu där Amazon var för 5 år sedan. Etsy kommer inte bli lika stort Amazon, och har inte heller samma en fullfilment service vilket gör Amazon mer attraktivt för säljare idag.

Men allt eftersom att antalet FBA säljare på Amazon växer, PPC annonserna blir dyrare och Amazons algoritmer svårare att påverka kommer folk att söka sig efter en annan marknadsplats att sälja på.

Det finns redan två större verktyg som bevisligen har tusentals användare. Och under 2018/2019 har vi börjat se ett större antal Youtubevideor och kanaler som pratar om hur man säljer mer på Etsy.

Förslag på nästa steg för dig

Jag hade börjat med att signa upp för de olika verktygen och jämfört funktioner. Du kommer snabbt upptäcka stora skillnader och förbättringsmöjligheter. Om du jämför de olika verktygens webbplatser kommer du också direkt se vilka möjligheter det finns inom t.ex contentmarknadsföring.

Väldigt förenklat krävs ungefär de här komponenterna för att bygga ett verktyg:

  1. Testa att starta en egen butik på Etsy och se till att sälja några produkter för att förstå hur allt fungerar.
  2. Hitta en eller flera personer som lyckats som Etsy säljare. Knyt dem till företaget. Han/hon kan dela mig sig av sin framgångshistoria utåt till dina kunder och du har en expert i teamet.
  3. Starta en blogg som intervjuar framgångsrika Etsy säljare och som kommer med tips och tricks kring hur du lyckas.
  4. Starta en podcast som är en lyssningsform av bloggen.
  5. Gör en marknadsundersökning bland t.ex Erank användare och ta reda på vilka förbätttringar de vill se.
  6. Bygg en MVP version av verktyget där du löst någon eller några de saker Erank eller Marmalead användarna är mest missnöjda med. Eller ordna funktioner de saknar. Du behöver inte ha ett verktyg som kan göra allt direkt, utan med hjälp av Etsys API kan du få de mest basic funktionerna lösta förhållandevis enkelt + 1-2 saker som är bättre än t.ex Erank eller Marmalead.

Det finns två miljoner aktiva Etsy användare. Alla behöver hjälp med att öka sin försäljning. Om vi räknar med att 50% av dem är redo att spendera 30 dollar per månad, många är givetvis redo att spendera mycket mer, så har vi en marknad på 3,6 miljarder kronor här. Endast för analysverktyg.

Andra marknader där du kan skapa “spadar”

Tittar vi på en väldigt mogen marknad, verktyg för sökmotoroptimering. Så kan vi se att där finns det tusentals verktyg och plugin som alla handlar om hur du syns bättre på Google och hur du hittar sökord. Samma sak inom konverteringsoptimerg, där det finns 100+ sökord är designade för att användas för att öka konverteringen på din hemsida.

Moz t.ex är en av pionjärerna och växte till stor del pga av deras content. De riktigt bra nybörjarguider kring sökmotoroptimering och sin superkända SEO Friday, en veckovideo där de pratar om olika tekniker och nyheter inom internetmarknadsföring.

Den här marknaden är det inte enkelt att slå sig in på idag, men det lyckades Ahrefs göra för några år sedan. Förutom att de har ett riktigt bra verktyg så har de också bland det bästa SEO content som finns där ute.

Varför gör inte jag det här själv?

När jag började med mina första internetprojekt för 20 år sedan hade jag jättestor användning av att andra människor delade med sig av sina tankar och idéer gratis. Det här är mitt försök att "pay it forward".

Är du sugen på att dra igång projektet ovan eller har något annat roligt internetprojekt i tankarna? Jag är alltid öppen för att prata roliga idéer, så det är bara att kontakta mig 🙂

Marcus Sandström

Älskar sökmotoroptimering och konverteringsoptimering. Medgrundare till Viseo.