Blogg > Amazon FBA Sverige – Så fungerar det (+ för- och nackdelar)

Amazon FBA (Fulfillment By Amazon) och är Amazons populäraste lager- och logistiktjänst för säljare på plattformen.

Genom FBA får du som säljare möjligheten att använda Amazons avancerade logistiksystem och samtidigt nå ut till miljontals kunder.

År 2019 använde 2.5 miljoner säljare runt hela världen Fulfillment By Amazon-programmet. Alltifrån små-entreprenörer till internationella mångmiljonföretag.

I denna artikel kommer jag gå igenom vad Amazon FBA är, vad som kan vara bra att tänka på, samt för- och nackdelar med programmet.

Vad är Amazon FBA?

Amazon FBA står för Fulfillment By Amazon.

Programmet, som introducerades år 2006, har varit ett av de absolut viktigaste initiativen för Amazons framgång.

Bild: Amazon.se

Upplägget för Amazon FBA är väldigt enkelt; du säljer, Amazon tar hand om logistiken:

  1. Du skickar in dina produkter till Amazon.
  2. Amazon förvarar produkterna på sina lager
  3. När en kund beställer din produkt via Amazon så sköts all logistik automatiskt av Amazon. De tar hand om paketering och leverans till kund.
  4. Amazon sköter även alla returer och återbetalning.De tar även hand om all kundtjänst som gäller leveranser.

I USA använder 66 % av säljarna på Amazon enbart FBA, 29 % använder FBA och FBM (Fulfilled by Merchant), och endast 6 % använder bara FBM. Källa: Jungle Scout Seller Report 2020

Hur fungerar FBA?

När du använder FBA kommer det krävas minimalt med logistik- och orderhanteringsarbete från din sida. Det innebär att du istället kan fokusera på andra delar av din verksamhet, som marknadsföring och produktutveckling.

1. Skicka in dina produkter till Amazon

Det första steget är att skicka in produkterna till Amazons lager. Om du säljer i USA har Amazon fler än 100 olika lager runtom i landet. I Europa finns Amazon-lager i Storbritannien, Tyskland, Italien, Spanien, Frankrike, Polen och Tjeckien.

I Sverige finns det planer på att öppna upp ett lager i Eskilstuna.
För att skicka in dina produkter så går du in i ditt Amazon Seller Central-konto och skapar en ny leverans i systemet. Amazon kommer sedan ange vilket av sina lager du ska skicka dem till.

2. Amazon tar emot och förvarar dina produkter

När dina produkter kommer till Amazon så kommer de att sorteras och förvaras i Amazons lager. Genom Amazons system kan du alltid hålla koll på hur många varor som finns på lager. Du kommer även att få påminnelser när det är dags att skicka in nya produkter.

Om produkter skulle skadas i Amazons lager så kommer du att få ersättningar för detta.

Bild: Amazon.se

3. En kund köper din produkt

När en kund köper din produkt kommer Amazon automatiskt att ta hand om betalning och orderhantering.

4. Amazon skickar ut din produkt

En av Amazons lagerarbetare tar därefter din produkt från lagerhyllan, paketerar den och skickar direkt till kunden.

5. Amazon tar hand om kundtjänst

Alla typer av kundtjänstärenden som gäller leveranser eller returer sköts av Amazon. Ärenden som rör din produktsida på Amazon eller specifika frågor om själva produkten sköts av dig som säljare.

6. Du får betalt

Utbetalningar från Amazon görs varannan vecka. Beloppet som du får in på ditt konto kommer att vara din försäljning minus avgifter för Amazons tjänster. Pengarna skickas direkt till ditt bankkonto.

Vad är du ansvarig för när du säljer via Amazon?

Som säljare via Amazons plattform är du ansvarig för:

Produkterna som du säljer

Givetvis är det du som säljare som är ansvarig för dina produkter, samt eventuella intyg du behöver ha för att sälja dem.

Att hålla dina produkter i lager

Amazon sköter leveranser till kund, men du måste se till så att det finns tillräckligt många produkter på lager. Om du säljer slut på dina produkter kommer du att tappa organisk ranking och gå miste om intäkter.
Ifall du däremot har för mycket produkter på lager så kan du åka på extraavgifter från Amazon.

Dina produktsidor

Det är din uppgift att ladda upp korrekt information och bilder för produkterna som du säljer. Detta inkluderar bland annat titlar, produktattribut och priser.

Att ha en bra produktsida är extremt viktigt på Amazon. En optimerad produktsida kommer synas bättre i sökresultatet, samt konvertera bättre.

Marknadsföring

Som säljare ansvarar du för annonsering på Amazons plattform. Det är din uppgift att ställa in budget för annonser, vart dina annonser ska synas, maxbud per klick m.m.

Jag skulle säga att det krävs betald annonsering för att lyckas på Amazon. För nya produkter är det absolut ett måste för att få fart på försäljningen. Men även när du lyckats ranka din produkt väl i det organiska sökresultatet så behövs betald annonsering för att behålla dina positioner.

Avgifter för FBA

Det finns flera olika typer av avgifter när du säljer via FBA. Det är viktigt att hålla koll på dessa för att du ska kunna räkna ut marginaler för produkterna som du säljer.

Prenumerationsavgift

Alla säljare med ett professionellt säljkonto hos Amazon betalar en fast avgift på 410 kr + moms per månad.

Returer

När en kund gör en retur så betalar säljaren antingen 20 % av försäljningspriset eller 5 USD (det lägsta av de två beloppen) i administrationsavgift till Amazon.

Hänvisningsavgift

På engelska ”Referral fee”. En avgift som du betalar för att kunden handlar från dig via Amazons plattform. Denna avgift varierar mellan olika produktkategorier. Den vanligaste avgiften är 15 % av försäljningspriset.
För vissa produkter såsom kamera/foto, mobiltelefoner och elektronik är avgiften 8 %.

Exempel på kostnader för att sälja produkter via Amazon FBA. Bild: Amazon.se

Paketering och försändelse

Amazons ”Pick and pack”-avgift för att plocka upp din produkt från lagerhyllan och paketera den. Ju större och tyngre din produkt är, desto högre blir avgiften.

Lagerhållningsavgift

Bild: Amazon.se

Du betalar en avgift för att Amazon lagerhåller dina produkter. Priset för lagerhållning går upp under november – december inför julhandeln.

Om dina produkter har legat på Amazons lager längre än 365 dagar så måste du betala en extraavgift, en så kallad ”Long term storage fee”.
Priset för detta i USA är 0.15 USD/produkt.

Fördelar med att använda Amazons FBA-program

Det finns många fördelar med att sälja via Amazons FBA-program, de flesta enligt mig är;

Extremt passivt när du slipper order- och lagerhantering

När du väl fått upp dina produkter och börjat sälja är Amazon extremt passivt. Även om du säljer hundratals produkter per dag så kommer Amazon att ta hand om all orderhantering, lager, returer, kundtjänst m.m.

Expandera snabbt till hela världen

Med FBA-programmet är det superenkelt att snabbt expandera din verksamhet över hela världen. Amazon har omkring 200 miljoner kunder världen över. I USA har man runt 50 % marknadsandel, i Storbritannien 30 % och i Tyskland 35 %.

Allt du behöver göra för att börja sälja i ett nytt land är att registrera dig för respektive marknadsplats och skicka in dina produkter till Amazons lager.

Bild: Amazon.se

Om du exempelvis börjar att sälja i USA så kommer dina FBA-produkter skickas direkt från ett amerikanskt lager och kunden får produkten inom ett par dagar.

Betydligt enklare än att själ behöva skicka produkter internationellt över hela världen.

Amazon Prime

När du säljer med FBA så blir dina produkter automatiskt tillgängliga för Amazon Prime.

I dagsläget har Amazon över 150 miljoner Prime-medlemmar. Kunder med ett Prime-medlemskap får fördelar såsom specialerbjudanden från Amazon och snabbare leveranser.

Produkter som är tillgängliga för Amazon Prime får en ”Prime-logga” vilket definitivt ger en fördel gentemot konkurrenterna.

Bild: Amazon.com

Nackdelar med att använda Amazons FBA-program

Trots att FBA är enormt kraftfullt så är inte allt guld och gröna skogar med programmet. Nedan har jag listat de enligt mig främsta nackdelarna.

Tightare marginaler

Amazon tar hand om mycket arbetare för dig som e-handlare, men givetvis kostar det. Om du har tighta marginaler för dina produkter så kan det vara svårt att bli lönsam via Amazon.

Inte personlig tillgång till dina produkter på lager

Till skillnad från när du har ditt eget lager så har du ingen möjlighet att själv gå ner och kontrollera dina produkter när du kör Amazon FBA. Produkterna är i Amazons lager, vilket kan vara en nackdel i vissa situationer.

Noggrann logistikplanering krävs

Lagerplanering är väldigt viktigt när du arbetar med Amazon av flera anledningar. För det första så kostar varje kubikmeter som du använder, vilket innebär att du inte vill ha för mycket produkter på lager.
För det andra så kan du behöva betala extraavgifter om dina produkter ligger på Amazons lager för länge.

Alternativ till Amazon FBA

Amazon erbjuder ett alternativ till FBA – Amazon FBM (Fulfilled By Merchant). Detta innebär att du som säljare själv sköter all order hantering och leveranser.

Med Amazon FBM betalar du enbart refereringsavgiften till Amazon, vilket innebär att du kommer att ha högre marginaler.

Det finns både för- och nackdelar med att sälja använda FBA eller FBM. Om du har marginalerna är dock FBA att föredra, då du bland annat kan expandera på nya marknader enkelt och dessutom generellt har högre konverteringsgrad (vilket är direkt relaterat till din organiska ranking på Amazon).

Tips när du säljer via Amazon FBA

  • Att hålla koll på marginaler är superviktigt. Du måste hålla koll på vilka avgifter varje produkt har. Annars är det lätt att du faktiskt förlorar pengar på dina sälj.
  • Lagerhållning. Det är viktigt att du har tillräckligt med produkter på lager, samtidigt som du inte säljer slut. Om du säljer slut ger du utrymme för dina konkurrenter att ta marknadsandelar och positioner från dig i Amazons sökresultat.
  • Amazon har ett så kallat ”IPI score – inventory Performance Index. Om du inte sköter din lagerhållning tillräckligt bra, och ditt IPI score blir för lågt, så kommer du att få restriktioner på hur mycket produkter du kan skicka in.
  • Jämför om FBA eller FBM passar bäst. Alla produkter går inte att sälja via FBA, speciellt större produkter då avgiften för dessa oftast blir för hög.

Summering

Om du är e-handlare och inte säljer på Amazon i dagsläget tycker jag definitivt det är dags att sätta dig in i hur tjänsten fungerar. Med Amazon FBA finns enorma möjligheter att nå ut till hundratals miljoner kunder över hela världen på kort tid.

Eftersom Amazon nu lanserats även i Sverige är det troligt att Amazon kommer att bli en populär marknadsplats även här.

Har du några frågor eller vill ha hjälp med försäljning på Amazon? Tveka inte att kontakta oss!

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.