Bilprovningen: 79% fler bokningar från Google Ads
79%
fler bokningar från Google Ads
Så här gjorde vi
Bilprovningen har besiktigat över 200 miljoner personbilar sedan starten 1963 och är Sveriges största aktör inom bilbesiktning.
När företaget behövde hjälp med sin Google-annonsering kontaktade man Viseo.
Målet: att få in så många bokningar som möjligt till lägsta kostnad per bokning.
Hur: Genom att annonsera på specifika orter, istället för endast rikstäckande annonser.
Susanna Edberg
Marknadschef, Bilprovningen
"Viseo är en stark partner för oss när det gäller SEM och konverteringsoptimering. Tack vare detaljerat och proaktivt analysarbete har de hjälpt oss öka konverteringarna från både mobil- och desktoptrafik."
Processen, steg för steg
Problemet: Kampanjerna inte riktade lokalt
Med besiktningsplatser över hela landet hade Bilprovningen endast rikstäckande annonser.
För att generera fler bokningar bestämde sig Viseo för att skräddarsy och skapa nya annonser för varje ort man fanns tillgänglig på.
Tillgängligheten på lediga tider för bilbesiktning skiljde sig över Bilprovningens orter och Viseo identifierade en stor förbättringspotential i att effektivisera annonseringen, beroende på bokningstryck på respektive ort.
Målet var att skapa ett annonssystem som var anpassat efter antalet lediga tider på respektive ort.
I korta drag: platser med lediga besiktningstillfällen skulle prioriteras och platserna utan lediga platser skulle pausas, eftersom om det redan var fullbokat behövdes det ingen annonsering.
Viseo skapar 209 nya lokala kampanjer – och ökar budget
Från att ha haft fem rikstäckande kampanjer för Bilprovningen satte Viseo igång med att skapa 209 nya lokala annonser. För att kunna hantera annonserna och anpassa dem efter tillgänglighet på orten, byggde man upp en kampanjstruktur.
I samband med optimeringsarbetet ökade man även annonseringsbudgeten, som tidigare begränsat det möjliga resultatet.
Topias
VD, Viseo
”Vi har vissa strukturer på hur man snabbt och lätt kan göra ändringar i annonserna.
Så istället för att det tar två timmar att ändra och gå in på respektive annons kan vi göra det på 15 minuter."
Riktar kampanjer mot närliggande orter
En annan förändring som genomfördes var att Viseo skapade en ny kampanj som baserade på att man annonserade mot orter där Bilprovningens konkurrenter fanns, men inte bolaget själva.
På så sätt kunde man leda nya kunder till Bilprovningen genom att styra dem mot Bilprovningens närmsta ort istället.
Exempelvis: En person söker efter ”Bilprovning Skövde”. Då får den se Bilprovningens annons om att närmsta station ligger i Skara.
Etta på Google – inte nödvändigtvis bäst
Under hela processen hade Viseo och Bilprovningen kontinuerlig kontakt genom avstämningar och presentationer.
Inledningsvis var målet att vara högst upp på Google på vissa sökord, vilket inte nödvändigtvis behöver vara bäst.
Topias
VD, Viseo
”Man ska aldrig stirra sig blind på att ligga på plats nummer ett på Google.
Kostnaden för annonsering på plats två och tre blir lägre och vår erfarenhet och våra resultat visar att det inte spelar någon större roll för den som gör sökningen."
Resultat: Antalet bokningar ökar med 79%
Efter att Viseo genomfört arbetet kunde man i den avslutande rapporten konstatera att antalet bokningar från Google Ads ökat med hela 79 %!
Företaget syns nu genom Google-annonsering på orter över hela Sverige, och genom det nya systemet har kostnaden per konvertering förbättrats avsevärt.
Vill du också nå nya höjder med din Google-annonsering? Kontakta oss!