Blogg > Vad är skillnaden mellan Google Analytics 4 (GA4) & Universal?

Den 1 juli 2023 tar vi farväl av Google Analytics tidigare version Universal och välkomnar Google Analytics 4 (GA4). Den nya versionen är mångt mycket mer än en uppdatering och skiljer sig märkbart från vad vi är vana vid. 

Det är hög tid att bekanta oss med GA4 och i den här artikeln går vi igenom skillnaderna mellan de båda versionerna. Vi går helt enkelt igenom rubrikerna i vänsterspalten. 

Utseende

Det första du kommer att märka som en stor skillnad är utseendet. Startsidan och realtid-fliken har fått sig ett ordentligt lyft och du som användare får en bra överblick direkt och behöver inte klicka runt en massa för att orientera dig. Du kommer också märka att menyerna och rapporterna ser annorlunda ut och rubrikerna har flyttats om en aning jämfört med hur det såg ut i Universal. 

Startsida

Startsida är ganska lik Universal och ger dig översikt av trafik, konverteringar, aktivitet och händelser. Du kan se hur många användare du haft de senaste 30 minuterna och ta del av grundläggande information om läsarna, så som var i världen besökarna kommer ifrån och vilka trafikkällor som lett dem till din webbplats. 

Realtid

Till utseendet är fliken “Realtid” i Google Analytics 4 lik den som finns i Universal. Den stora skillnaden är att besökarna räknas under de senaste 30 minuterna, varpå du kan spåra dem under den aktuella halvtimmen. Du kan se vilka sidor de besökte, vilka händelser och konverterade deras besök resulterade i bland annat. 

Livscykel

En ny rubrik som du hittar i GA4, men inte i Universal är “Livscykel”. Här hittar du underrubrikerna förvärv, engagemang, intäktsgenerering och lagring. 

  • Förvärv: Här kan du se hur dina besökare och användare hittade till din sajt. Förvärvsrapporten visar också om och hur befintliga användare återkommer till din sajt eller app. Här kan du också utläsa hur många besökare som hittar till din hemsida via Google till exempel. 
  • Engagemang: Hur länge stannar dina besökare på webbplatsen? Vilka sidor har visats och vilka händelser har det resulterat i? Det kan du ta reda på här. 
  • Intäktsgenering: Ett toppenverktyg för dig som jobbar med e-handel. Här hittar du mätvärden såsom intäkter, köpta artiklar, kunder och annat. 
  • Lagring: Visar rapport om användare, både nya och återkommande, och deras engagemangstid samt livslängd. 
  • Kontakta oss för att få hjälp med Google Analytics 4

Användare

Rubriken “Användare” påminner i mångt och mycket om samma funktion i Universal. Här hittar du underrubrikerna Demografi och Teknik varav den förstnämnda analyserar och spårar dina besökare utifrån land, stad, intressen, språk och kön. 

Teknik ger dig en överblick av besökarens tekniska tillhörigheter. Du kan se om den använt en smartphone, surfplatta eller dator, vilket operativsystem användaren brukat, vilken webbläsare den använt och till och med vilken skärmupplösning den har. 

Händelser / Engagemang

Under rubriken “Engagemang” i Google Analytics 4 hittar du underrubrikerna “Konverteringar” och “Alla händelser”. 

Konverteringar 

Här hittar du alla de händelser som du specifikt har lagt in för att klassas som konverteringar. 

Alla händelser

Som rubriken säger: Här får du en fullständig lista som samlar alla händelser som du angivit. Det kan handla om sidvisningar och klick till exempel. Du bestämmer själv vilka händelser som är intressanta för just dig. 

Upptäck

Rubriken “Upptäck” i GA4 innehåller själva analysdelen. Till skillnad från Universal har du mer flexibilitet i Google Analytics 4 när det kommer till dimensioner, visualiseringar och mätpunkter. 

Konfigurera

Här hittar du bekanta underrubriker som Målgrupper, Användaregenskaper och DebugView.

Målgrupper

Här kan du smidigt spåra och analysera besökare som gjort ett köp och jämföra med de som inte handlat hos dig. Du kan smidigt dela in dina användare på olika sätt utifrån dina preferenser och vad som är viktiga parametrar för just dig.

Användaregenskaper

Under den här rubriken kan du specificera dina användare/besökare ännu mer, utifrån beteenden som registrerats på sajten. Du kan skapa maximalt 25 unika användaregenskaper som passar just dig och det uppdrag du vill utföra. 

DebugView

Här kan du följa din webbplats eller apps händelser i realtid. 

Behöver jag Google Analytics 4? 

I skrivande stund fungerar fortfarande Universal. Men den 1 juli 2023 kommer användarna bli tvungna att gå över till Google Analytics 4. Därför är det en god idé att lära känna och gå över till programmet redan nu - framförallt om ni vill kunna ha Year-over-Year (YoY) data och jämföra mot föregående år.

  • Kontakta oss för att få hjälp med Google Analytics 4

Axel Hansson

Jobbar som Head of SEO på Viseo. Arbetat med sökmotoroptimering i snart 15 år och älskar att fokusera mig på den tekniska biten.