Blogg > SEO för E-handel – En enkel guide (2024)

För dig som arbetar med e-handel är sökmotoroptimering något som bör finnas med i din strategi. Med rätt sökord, välskrivna produktbeskrivningar, bra länkar och en optimerad sajt kan du vinna ovärderlig mark på Google och öka både trafik och försäljning.

Precis som med allt annat digitalt arbete gäller det att hålla sig uppdaterad på det senaste inom SEO. Sökmotorernas algoritmer utvecklas ständigt och en del strategier som fungerade för några år sedan är idag utdaterade.

Varför är det viktigt att arbeta med SEO som e-handlare?

Som e-handlare bygger din verksamhet på att du har digital närvaro. Därför är SEO inom e-handelsbranschen extra viktigt då det ger dig möjligheter att synas mer än dina konkurrenter. SEO är oftast en väldigt bra investering för e-handlare.

Detta eftersom när du väl rankar i Googles organiska sökresultat så betalar du ingenting för trafiken, till skillnad från betald Google-annonsering där du betalar för varje klick.

I det här inlägget går vi igenom hur du som driver e-handel kan arbeta med SEO på egen hand och med relativt enkla steg klättra på sökmotorernas ranking vilket i förlängningen kan leda till ökad försäljning.

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

1: Gör en sökordsanalys

Oavsett vilken bransch du är verksam inom är det viktigt att du identifierar just din produkt eller verksamhets sökord. Vad söker dina kunder när de letar efter dina produkter på Google?

För att ta reda på det bör du göra en sökordsanalys. En sökordsanalys är en del av SEO som innebär att hitta rätt sökord som gör att din sajt kan ranka på sökmotorerna. Utifrån dina sökord kan du sedan skapa relevant innehåll, anpassat så att nya kunder ska kunna hitta dig och besöka din webbsida.

Ett tips är också att spana på dina konkurrenter och större aktörer inom din nisch. Vilka ord använder de sig av? Gör en sökning på produkten du säljer och se hur konkurrenterna uttrycker sig.

Ett enkelt tips är att använda Google Autocomplete för att se vilka ord som folk ofta söker på när de söker på din typ av produkt. Säljer du t.ex fiskespön kan det se ut såhär:

Jag har skrivit en komplett steg-för-steg-guide kring hur du kan göra din sökordsanalys.

2: On-page-optimeringar

När du tagit reda på dina sökord och termer som dina kunder söker efter, är det dags att anpassa innehållet på dina olika landningssidor för att ge Google och andra sökmotorer möjligheten att hitta dig.

Då är det dags att börja göra on-page-optimeringar, det vill säga, optimera dina landningssidor och beskrivningar utifrån sökorden.

Med rätt On-Page-Optimering kan du få en rejäl SEO-boost! Se hur vi hjälpte e-handlaren Lamnia att öka sin Google-försäljning med 58 %. Läs caset här.

Många e-handelssajter använder sig av mallar till deras olika sidor eftersom det helt enkelt sparar tid. Att skriva unika titlar för varje undersida kan tyckas vara både tidskrävande och tråkigt.

Men genom att använda sig av mallar när det kommer till din e-handels SEO går du miste om bra ranking och bättre trafik.

Driver du en mindre e-handel med ett fåtal sidor är det ganska enkelt att anpassa SEO:n för varje enskild sida. Driver du en större e-handel med ett stort antal landningssidor rekommenderar vi dig att identifiera dina mest viktiga sidor för att sedan optimera just dessa.

Om du har kategorier, se till så att dessa är optimerade och beskrivningarna inte ser likadana ut för olika sidor.

Kom ihåg att innehållet på varje sida bör vara unikt. Säljer du ett par röda vantar så bör titel och produkttext på sidan vara optimerat för att synas på "röda vantar".

Bra produktbeskrivningar är viktigt både för SEO och konvertering

När du skriver produkttexter, var noga med att varva dina sökord på ett naturligt sätt och försök kommunicera på samma sätt som du tror att dina kunder gör.

Här har vi skrivit en längre guide om hur du kan bli riktigt vass på att skriva produktbeskrivningar.

3: Länkbygge

Att bygga upp trovärdighet och ökad ranking på sökmotorerna med hjälp av länkbyggen är en gammal men ännu pålitlig strategi.

Genom att andra sajter länkar till dina sidor klättrar du på Googles ranking eftersom du anses vara en pålitlig källa som många refererar till.

Hur hittar jag sajter som kan länka till mig som e-handlare?

Ett bra sätt att hitta potentiella hemsidor som kan länka till dig är att titta på dina konkurrenter. Gör en sökning och kolla vilka sajter och bloggar som länkar till dem. 

I Ahrefs kan du hitta konkurrerande sidor och se vilka som länkar till dem

Eftersom de redan länkar till ett varumärke inom din nisch kan du enkelt höra av dig och fråga om du skulle få kunna skriva en gästblogg eller om de skulle vilja ha med din produkt i en aktuell lista eller liknande där det redan finns andra varumärken inom din nisch.

Du kan använda verktyg som Ahrefs för att identifiera vilka sajter som länkar både till dig och till dina konkurrnter.

Tänk alltid på att sajter med hög trovärdighet, ofta erkända av branschen är mer värdefulla än mindre bloggar med ett fåtal läsare. Det kan vara svårare att få en länk från en väletablerad och stor aktör, men när du väl lyckas är det värt mödan.

Summering

Sökmotoroptimering för e-handel är en viktig del för att kunna driva mer besökare, och öka försäljningen. SEO ger oftast en väldigt bra ROI och genom att ranka i Googles organiska resultat kan du få långsiktiga resultat.

Om du har svårt att själv komma igång, så kan det vara värt att ta hjälp av en SEO-byrå.

Har du några frågor om SEO för e-handel, tveka inte att höra av dig till oss!

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.