Gratis sökmotoroptimering SEO tips: Så här ökar du din trafik!

Skrivet av Oscar Sandström 14 / 03 / 12

google-analytics-upp

Jag tänkte presentera några snabba SEO-tips (sökmotoroptimering tips) och strategier som kan få din hemsida att fullkomligt rusa mot toppen av Google och andra sökmotorer.

I korta drag handlar SEO som bekant om att göra din hemsida Google och -sökmotorvänlig, men i största utsträckning handlar det om att få relevanta länkar. Och de ska inte bara vara relevanta utan de ska gärna vara starka länkar. Då kommer vi till frågan som alla som är nya inom SEO ställer sig:

Hur får jag bra och relevanta länkar till min sida?

Bygg en strategi
En vital del inom sökmotoroptimeringen är att bygga en strategi. Utan att börja rada upp uttjatade analogier så kan jag bara konstatera att det kan inte nog understrykas hur viktigt det är med en välplanerad strategi.

Hur utformar jag min strategi?
Börja med att lista potentiella länkkandidater. Det kan vara så enkelt som kunder, leverantörer och samarbetspartners.

Jag vet att många kan tycka att det är jobbigt eller olustigt att fråga om en länk men allt beror på hur du gör det. Faktum är att samma principer som gäller för länkförfrågningar, gäller även för sälj – oftast frågar man inte bara om ett kunden vill köpa utan ger ett incitament till varför de ska köpa.

Jag lovar dig att största delen av dina affärskontakter gladligen skulle länka till din hemsida. Gör en notis på varje affärskontakt så att nästa gång du är i kontakt dem så kan du ta upp detta.

Använd rätt ankartext

Om vi sätter på oss SEO-glasögonen så kan vi se att det inte bara är länken i sig som är positivt utan för att få ut maximal SEO-nytta av länken så bör du be om att ankartexten ska innehålla något relevant sökord. Om du till exempel driver en redovisningsbyrå i Stockholm, så istället för att skriva “”Företaget AB” i länktexten skriv då hellre “Företaget AB – En redovisningsbyrå i Stockholm”. Om din affärskontakt väljer att länka till dig i ett blogginlägg så blir det ännu enklare och man skulle kunna formulera det på detta sätt “Företaget AB är en utmärkt redovisningsbyrå i Stockholm som vi har sammarbetat med i många år” där den understruckna delen är länktexten.

Ju mer ankartexten är koncentrat på relevanta sökord, som pekar mot rätt sida, ju större SEO-effekt ger det.

Hur många affärskontakter har du idag? Lite beroende på vilken industri du är i så har du åtminstone 50%(i vissa fall upp till 90%) av det antalet att hämta i antal länkade domäner. Att dessa hemsidor dessutom är extremt relevanta för ditt företag kommer göra susen för din SEO! Detta i kombination med en SEO-vänlig hemsida kommer att öka dina chanser att öka din trafik.


Hur gör jag min hemsida SEO-vänlig?
Börja med att lista relevanta sökord. Använd Google Keyword Tool för att få en ungefärlig bild på hur många som söker på respektive sökord. Sedan gäller det att styra rätt sökord till rätt undersida.

Har du redan en massor av undersidor? Vad bra, då har du gjort det lätt för dig! Ta fram papper och penna och börja skissa på vilket sökord du tror skulle vara mest relevant för respektive sida. Vanligtvis så försöker man att hålla sig till 1 eller 2 större sökord per sida. Så se till att ha med sökorden i din titel, i rubrik och se till att det nämns ofta i texten. Givetvis ska texten, precis som vanligt, vara naturlig och läsbar.

Har du inga undersidor alls? Vad bra, då har du helt fria händer och kan låta din nya SEO hjärna bygga upp den interna länkstrukten från grunden! Samma grundpriper gäller även här, börja planera och skissa på hur du tror att du skulle kunna dela upp dina undersidor efter dina sökord.

Vad som genomsyrar hela processen är att man måste tänka på att man bygger hemsidan för sina kunder och besökare och därmed indirekt för sökmotorerna. Inte tvärtom. Kunderna och Google kommer aldrig att anpassa sig för dig.

Satsa på att bygga en sökmotoroptimering (SEO)- och Googlevänlig hemsida med understöd av relevanta länkar och du kommer att se fantastiska resultat i sökresultaten.  Hoppas att dessa sökmotoroptimering tips har hjälpt dig på vägen!

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Oscar Sandström

Oscar är en av grundarna till Viseo och experternas expert. Som Head of SEO ser han till att kunderna når upp till och överträffar sina mål.