Google Updatering Maj 2020
Martin Sundberg
9 januari, 2023
Den 4 maj 2020 annonserade Google via ett inlägg på Twitter att de har släppt en ny uppdatering av deras algoritm. En Core Update från Google brukar ske några gånger per år och påverkar hur sökmotorn beräknar hur olika hemsidor rankar i olika sökresultat. Ibland är uppdateringarna av Googles algoritm stora och förändrar totalt hur söklandskapet ser ut, medans andra kan ha en mindre påverkan. Oavsett så är det viktigt att du som företagare eller SEO-expert håller dig uppdaterad på dessa uppdateringar och övervakar er data extra noga för att förstå hur uppdateringen har/kan påverkat dig och ditt företag. I den här artikel berättar jag allt du behöver veta om Googles uppdatering maj 2020.
Vad har hänt?
Den senaste uppdateringen från Google kallas “May 2020 Core Update” och är en relativt stor uppdatering. Timingen av uppdateringen har blivit kritiserad då många företag, på grund av den rådande pandemin, redan lever i effekterna av en osäker framtid och har tappat stora delar av sina intäkter - även från Google. Det är också osäkert om uppdateringen i maj faktiskt är relaterad till Covid-19 och det ändrade sökbeteendet det har skapat världen över. Det går tyvärr sällan att kartlägga vad en uppdatering likt denna kommer innebära då Google aldrig brukar uppge exakt vad en uppdatering innehåller, och som alltid tar det några veckor innan alla effekter från uppdateringen är tydliga.
Varför en uppdatering från Google kan skapa oro
Det är just att det tar tid innan förändringar från uppdateringen når alla globala datacenter som skapar flyktiga sökresultat. I början av uppdateringen kan sökresultat baseras på både ny och gammal data vilket skapar olikheter i sökresultat runt om i världen. En uppdatering från Google fungerar även likt ringar på vatten. När Google Google har sett det första resultatet och feedbacken från den ursprungliga uppdateringen kommer ytterligare, mindre justeringen att ske.
Vilka som påverkas av Googles uppdatering
Det finns redan en del research gjord på vilka industrier vars sökresultat har påverkats av maj 2020 uppdateringen. I en studie från SEMrush har de undersökt det genomsnittliga förändringsvärdet sju dagar innan mot två dagar efter uppdateringen. De fann att de industrier och kategorier som hade påverkats mest var:
- Reseindustrin
- Fastighetsmarknaden
- Hälsoindustrin
- Husdjur
- Människor och samhället
Notera att analysen gjordes enstaka dagar efter uppdateringen släpptes. Googles Core Updates kan ta upp till 2-3 veckor att rulla ut helt. Detta innebär att analysen kan se annorlunda ut om den gjorts idag så det är viktigt att ta den med en nypa salt.
Vad du kan göra
När Google annonserar en ny algoritmuppdateringen är alltid rekommendationen till de företag som har drabbats negativt att fokusera på att skapa nytt och förbättra innehållet/hemsidan. Som jag har nämnt i tidigare artiklar bör detta alltid vara en hög prioritet om du vill satsa ordentligt på ditt SEO-resultat.
Martin Sundberg
Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.