Google-städning: Hur du städar ditt sökresultat på Google – helt gratis

Skrivet av Marcus Sandström 22 / 04 / 12

Hur du gör din egen Google städning gratis

I samband med kvällens (22 mars) dokumentär i SVT om Google-städning så tänkte jag göra en sammanställning om hur du snabbt och effektivt kan göra din egen städning av Googles sökresultat – helt gratis.

Google-städning, eller rykteshantering, handlar i grund och botten om att kontrollera sitt eget namn på internet(din digitala identitet) och beroende på om det är ett företag eller en privatperson som är utsatt för illasinnade sidor på sitt sökresultat på Google, så ser strategin för städningen olika ut.

Vad som dock är grundläggande för både strategierna är att representera sitt namn på rätt sätt. Att göra det på rätt sätt på en sökmotor innebär att man presenterar sitt företag eller sin person på auktoritära sidor om ditt företag eller din person.

Här följer en lista du kan använda dig av för att se vilka olika typer av hemsidor som sökmotorer ser som auktoritära och ofta kvalar in på en plats i ditt sökresultat.

Bloggar
Att skaffa en blogg är en vital del av Google-städningen. Tänk på att det är helt okej att ha flera olika bloggar. En blogg kan t.ex. användas för att blogga om ditt professionella yrke, privatlivet och eller om ett idrottsintresse eller en fritidsaktivitet.

Social media
Facebook, Twitter och LinkedIN har stor chans att ta en placering på förstasidan när någon söker på dig som företag eller privatperson. Utnyttja det. Passa på att ge en korrekt bild av dig själv i den nya offentliga miljön och samtidigt hjälpa din Google-städning.

Pressmeddelande
Om driver ett företag så har pressmeddelande ett starkt nyhetsvärde hos Google och tenderar till att ranka högt. Med tjänster som My News Desk så är inte pressmeddelande bara till för de stora jättarna längre. Här kan du läsa mer om hur du skriver ett sökmotoroptimerat pressmeddelande.

Bli omskriven
Att försöka dominera sitt sökresultat med enbart en domän är helt omöjligt och det är viktigt att komma ihåg att Google bygger på relevans och objektivitet, därför kommer alltid flera olika domäner att synas i ditt resultat. Be därför en nära vän eller affärskollega att skriva ett blogginlägg om er som företag eller dig som person.

Presentationssida
Ett företag kan registrera en ny domän man presenterar sitt företag i en kortare skrift med en länk till hemsidan, Twitter, Facebook och LinkedIN. Sidan kommer aldrig ranka högre än din officiella hemsidan, så det finns ingen chans att den ger upphov till förvirring.

Nyheter
Att bli omskriven av lokaltidningen eller branschtidningen är ett utmärkt sätt att både göra PR för ditt företag och ta en plats i sökresultatet.

Sist, men absolut inte minst. Glöm inte bort att länka till dessa sidor och gör det genom att använda ditt namn som länktext, eller ankartext som det egentligen heter. Detta gör man för att berätta för Google och andra sökmotorer att sidan handlar om dig som företag eller privatperson.

Har ni frågor om hur man städar sitt sökresultat på Google så är ni varmt välkomna att höra av er till mig på oscar.sandstrom[at]viseo.se eller på 013-190 7000.

 

[googleplusauthor]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.