Blogg > Google Ads för casino: Expertens bästa tips för att lyckas
ads_casino_header2

Från den 29 april 2019 kan spelbolag med svensk licens ansöka om certifikat för att få annonsera genom Google Ads. Tuff konkurrens och budkrig är att vänta. Men med rätt strategi kan Google bli en riktigt bra annonsplattform för spelbolagen. Optimera landningssidor, buda på konkurrenternas varumärken och använd automatiserade system. Det är några av råden som Viseos Ads-expert ger till spelbolagen för att lyckas med annonseringen genom Google.

Vad kan vi förvänta oss nu när Google Ads för spelbolag drar igång i Sverige?

Till skillnad från traditionell annonsering, såsom tv-reklam och tidningsannonser där man oftast betalar en fast kostnad, så konkurrerar man direkt mot andra aktörer om annonsutrymmet genom Google Ads. Det kommer bli ett riktigt budkrig i början då alla spelannonsörer vill synas bland topp 4, speciellt på de mest lönsamma sökorden. Man kan definitivt räkna med väldigt dyra annonser till att börja med.

Finns det några speciella tips eller strategier för att maximera ROI?

Många spelbolag har stora annonsbudgetar och många sökord att synas på, så det gäller att ha stenkoll för att annonseringen ska vara lönsam. Att manuellt sitta och hålla koll på alla sökord och bud kommer bli både svårt och tidskrävande. Vi har själva byggt ett system som kan hantera all data och anpassar sig mot konkurrenterna, samlar in viktig information och bygger ut kontot under tid. Systemet använder ”if/else-statements” för att automatiskt justera buden.

ads_system

Verktyget A/B-testar även olika annons-texter för att själv hitta de varianter som ger lägst CPA. Att använda denna typ av automatiserat system är enligt mig A och O för att som spelbolag kunna få en bra ROI genom Google Ads.

Hur kan spelbolag utnyttja Google-annonserna på bästa sätt?

Till att börja med så måste man ha en bra brand-kampanj för att skydda sitt eget varumärke. Men man bör även annonsera på sina konkurrenters sökord. Vi har nämligen sett att närmare 80 % av alla spelrelaterade sökningar är antingen varumärke eller varumärke + tjänst. Exempelvis ”Svenska Spel poker”. I Google Ads är det fritt fram att annonsera på konkurrenternas varumärkes-sökord.

Däremot får du såklart inte nämna dina konkurrenter i själva annonstexten. Utöver Search Network så blir även Youtube en riktigt intressant kanal för spelbolagen. Här finns helt andra typer av möjligheter, exempelvis att lägga in relevanta annonser under E-sportmatcher. Precis som med Search Network kommer det gå att bygga upp häftiga system för Youtube för att få ut maximalt av annonseringen.

Är det något mer man kan göra, utöver själva annonseringen?

Utöver att ha själva annons-delen på plats så måste spelbolagen lägga stort fokus på att optimera sina hemsidor för konvertering – något som är lätt att missa.

De spelbolag som har optimerade landningssidor med riktigt bra användarupplevelse, snabb laddningstid, bra spårning osv. kommer högst troligt att ha en högre konverteringsgrad. Högre konverteringsgrad betyder att CPA sänks. Det innebär att spelbolagen som är bäst på att konvertera sina besökare kan vara mer aggressiv i sin annonsering, och därmed bli vinnare i längden. Om igen, här är det väldigt viktigt att ha rätt verktyg, system och spårning på plats. Risken är annars att man får fel data och därmed tar felaktiga beslut.

Vilka gambling-aktörer får annonsera på Google?

Alla spelbolag som innehar en svensk spellicens kommer att få annonsera på Googles annonsplattformar: Search Network, Display Network och Youtube. För att kunna få annonsera krävs det att man fått ett Gambling Certifikat från Google. Affiliates kommer ej vara tillåtna att annonsera genom Google Ads.

Hur ansöker man om tillstånd?

Spelbolag som vill annonsera via Google Ads behöver fylla i och skicka in Ansökan om hasardspel: Licens för ett land. Enligt Google kommer handläggningstiden att vara 2 – 4 dagar efter att ett spelbolag skickat in ansökan. Spelbolag som har flera casinon eller sportbettingsajter på olika domäner kan fylla i dessa i samma ansökan. Fem tips till spelbolag för att lyckas med Google Ads:

  • Använd ett välbyggt automatiserat system
  • Buda på konkurrenternas sökord
  • Skydda era egna brand-sökord med en bra kampanj
  • Lägg mycket energi på att optimera landningssidor för högre konverteringsgrad
  • Utforska möjligheterna att annonsera genom Youtube

För spelbolag och nätcasinon som vill ha hjälp att lansera och optimera Google Ads-kampanjer, vänligen fyll i kontaktformuläret nedan.

  • Konverterings-analys av din hemsida!

    Vi går igenom vart din hemsida läcker pengar och hur du kan göra fler besökare till kunder eller leads. Pris 7 500 kr. (Maxtid 5h)

Oscar Sandström

Har mer än ett decennium av erfarenhet inom SEO och konverteringsoptimering.