Blogg > Ta hjälp av Google Ads byrå (Adwords)? Det här bör du tänka på

Vill du få in fler kunder via Google Ads (tidigare Adwords).

Då kan det vara en god idé att ta hjälp av en Google Ads-byrå.

En Google Ads-byrå hjälper dig att optimera dina Google-annonser så att du ska få så hög avkastning som möjligt.

En bra Google Ads-byrå kan hjälpa dig att få billigare klick, bättre synlighet och högre ROI!

Men det är viktigt att vara vaksam när du väljer byrå för din Google-annonsering.

Nedan har vi listat saker du bör ha i åtanke när du letar efter en Ads-byrå.

Vad är Google Ads?

Google Ads kallades tidigare Google Adwords men bytte namn i samband med att Google re-brandade 2018.

Innebörden är idag exakt samma och är de märkta annonser som du hittar högst upp eller längst ned på Google.

Med Google Ads betalar du endast när annonsen genererar ett klick från en användare och du sätter själv en budget som passar dig.

Genom tillvalet Google Ads Display kan du även synas på Googles partnersajter och din annons dyker då upp som en banner på sajten.

Vilka är dina mål med Google Ads (Adwords)?

När annonserar via Google Ads är det viktigt att du har dina mål klart och tydligt framför dig.

Detta kan exempelvis vara att få fler samtal till ditt företag, att öka antalet besökare till din sajt för att fylla i ett formulär, att få fler kunder att köpa din produkt eller att få dem att signa upp till ditt nyhetsbrev.

Om du har ett lokalt företag kan målet vara att få fler kunder till din fysiska butik.

Det finns mer avancerade faktorer att ta hänsyn till, men om du kan leverera informationen som vi listar nedan till Google Ads-byrån sparar du mycket tid och får mest för pengarna.

Breakeven CPC Cost per click:

Ta reda på den högsta kostnaden för att få ett klick utan att du förlorar pengar.

Konvertering:

Det totala antalet konverteringar dividerat med totalt antal besökare du genererat. Hur många omvandlingar från klick till kund behöver du för att vara lönsam?

Breakeven cost per conversion (CPA):

Den genomsnittliga kostnaden för en konvertering för att du ska gå plus-minus noll.

Breakeven cost per lead (CPL):

Den högsta kostnaden du har råd att spendera för att få en ny lead.

 

Viseo hjälpte John Henric att öka sin Google Ads- och Shopping-försäjning med 550 %. Nedan kan du se hur annonserna optimerades för att få högre ROI.

Du kan läsa hela caset om hur vi gjorde här.

Få en gratis Google Ads-analys av din hemsida!

Vi går genom ditt Google Ads-konto och ger tips på hur dina annonser kan prestera bättre. Gäller företag med minst 10 000 kr/månad i annonsbudget.

Vilka rapporter får du av byrån?

När du bestämmer dig för vilken Google Ads-byrå du ska anlita är det viktigt att veta vilka rapporter byrån kommer att lämna över när arbetet är klart.

De olika mätvärden som du tagit fram, samt din budget för varje kanal, är viktiga att visa för byrån så att du kan se till att kampanjerna driver de resultat som behövs för att generera positiv avkastning.

Därför är det viktigt att byrån du anlitar erbjuder leverans av en PPC-rapport – en rapport som fungerar som en slutlig presentation av kampanjens resultat.

Se till att byrån presenterar uppnådda resultat och förbättringsmöjligheter.

En bra PPC-rapport presenterar utvecklingen av din data (CPC, kostnad per konvertering, kampanjresultat etc.) och knyter samman den till de övergripande affärsmålen så att du som kund får transparens i det genomförda arbetet.

Vilka case har byrån gjort tidigare?

Om du sålt ett hus eller en lägenhet har du säkert fått tipset att kolla med olika mäklarbyråer, tittat på mäklarens historik och försäljningsresultat. Tänk likadant när du väljer Google Ads-byrå!

Titta på tidigare utförda arbeten. Ofta finns “kundcase” presenterade på byråns hemsida och du kan få en inblick i hur man jobbat från första kontakt till resultat.

Fråga också om referenser och hör av dig till en tidigare kund och fråga om vad de tyckte fungerade bra och mindre bra i samarbetet.

Viseos Ads-experter hjälpte Bilrovningen att öka antalet bokningar med 79 % via Google Ads. Bland annat genom att börja rekommendera närliggande stationer. 

Här kan du läsa hela caset om hur arbetet gick till.

Transparens är viktigt

För Google är transparens viktigt, vilket de visar genom att ställa höga krav på vilka kunder som blir Google Partners och får individuella certifieringar. Därför är det viktigt att du som kund ställer höga krav på din Ads-byrå och kräver att du får insyn kring siffror och statistik.

När du anställer en Google Ads-byrå för att ha hand om dina kampanjer, bör du kunna ta reda på hur mycket av din annonseringsbudget (kostnad) som spenderades, hur många gånger dina annonser har visats och hur många gånger användare klickade på dina annonser.

Detta är något som Google inkluderar som krav i deras juridiska villkor och avtal.

Kostnad för Google Ads byrå

Kostnaden för att anlita en Google Ads-byrå beror självklart på flera olika faktorer. Främst på storleken för Google Ads-kontot.

Vissa byråer tar en fast avgift, medan andra tar en procent av den summan som du lägger på annonsering.

Se över ditt mål, dina behov och storleken på din kampanj och titta därefter på olika kostnadsförslag från olika byråer.

Behöver du hjälp med Google Ads?

Behöver du hjälp att få ditt Google Ads-konto att bli lönsamt? Tveka inte att kontakta oss!

Viseo har några av Sveriges vassaste Ads-experter och har hjälp fler än 300 företag att synas bättre på Google.

Martin Sundberg

Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.