Användartester – En 3-stegsguide till att testa din hemsida
Martin Sundberg
11 november, 2021
Denna artikel är en del av Viseos grundkurs till konverteringsoptimering: Gör besökare till kunder.
✔️ Klicka här för att få gratis tillgång till kursen.
Vill du optimera din hemsida för att öka konverteringsgraden? Då är användartester en viktig del i processen.
Användartest är en metod där du observerar besökare medan dem navigerar din hemsida. Målet är att få insikter om både vart och varför dina besökare stöter på problem på din hemsida.
Dessa insikter använder vi sedan för att implementera ändringar på hemsidan, antingen i designen eller copyn, för att göra hemsidan mer användarvänlig för besökarna.
Framförallt vill vi genom användartest ta reda på vad som stoppar våra besökare – vart de upplever friktion.
Är det någon information som inte är tillräckligt tydlig? Finns det element på hemsidan som distraherar? Är det svårt att navigera mellan olika kategorier på hemsidan, vilket leder till att besökarna blir frustrerade?
Detta är exempel på saker som du bara kan ta reda på genom att observera hur människor faktiskt använder din hemsida.
Du bör alltid göra användartest när du;
• Skapat en helt ny hemsida
• Gjort stora förändringar på din hemsida
• Gör konverteringsoptimering för första gången
Nedan har jag listat 3 enkla steg att följa, samt några saker att ha i åtanke, när du gör dina användartester.
Steg 1: Bestäm vilken typ av användartest du ska göra
Det finns två olika typer av användartest; klassiska användartest (fysiska möten) och distanstest.
Klassiska användartest
Den första varianten är att du sitter bredvid deltagaren under testet. Du behöver;
- En plats där ni kan göra testet ostört
- En laptop (och gärna en mobil också)
- Ett anteckningsblock och en penna
I ett klassiskt användartest sitter du med deltagaren på plats och tar anteckningar under sessionen.
Under testet så kommer du att ge deltagaren ett antal uppgifter att göra på hemsidan. Till exempel; ”Leta upp ett par svarta jeans för killar i storlek 32/32”, ”Hitta en produkt du gillar och lägg den i varukorgen” osv.
Du kan antingen ge deltagaren en lista med alla uppgifter redan från början, eller säga dem högt under testets gång.
Deltagaren måste spontant kommentera vilka tankar/funderingar som uppkommer under testet. T.ex.; ”Jag förstår inte den här texten”, ”Det ser ut som att jag ska klicka här nu” osv.
Du som utför testet ska ta anteckningar om vad som sker, samtidigt som du har en skärminspelning på (med mikrofon) så att du kan spola tillbaka i efterhand.
Den främsta nackdelen med klassiska användartest är att deltagarna kan bete sig annorlunda jämfört med vad de skulle gjort i sin naturliga miljö, eftersom de blir observerade. Det är även betydligt mer tidskrävande än att göra testet på distans.
Distanstest
Distans kan se ut på två olika sätt.
Den första varianten är att testet utförs som ett klassiskt användartest, bara att det sker på distans. Du ringer upp deltagaren via exempelvis Skype och utför testet precis som ett klassiskt användartest.
På Viseo använder vi Lookback som verktyg för användartester. Det funkar smidigt både för mobil, tablet och desktop.
Den andra varianten är att använda ett verktyg som låter deltagaren göra testet när det passar. Deltagaren har då en lista med uppgifter att göra på hemsidan och blir instruerad att ”tänka högt” under testet.
Vilken typ av användartest du vill utföra är upp till dig. Enligt mig är distanstest mycket smidigare, samtidigt som deltagarna oftast är mer avslappnade.
Steg 2: Användartester frågor - skapa ett protokoll
Efter att du bestämt vilken typ av test som du vill utföra är det dags att skapa ett protokoll för testet. Ett protokoll anger vilka uppgifter du vill att deltagarna ska utföra.
Mellan 4 – 7 uppgifter per användartest vara lagom.
Vilka uppgifter du ska inkludera beror på vilken typ av hemsida du har och vilka handlingar som är viktiga för din hemsida. Vilka uppgifter du väljer kan även delvis vara baserat på informationen som du fick fram under din Google Analytics-analys.
Ovan är en den första uppgiften i ett användartest för en av våra kunder. Här testar vi hur nya användar upplever startsidan.
Ett tips är att inkludera flera olika typer av uppgifter. Gärna ett par uppgifter som är mer specifika, och några som är mer generella.
Till exempel;
- Hitta en TV med 32” skärm för mellan 2 0000 – 4 000 kr (specifik)
- Hitta en produkt du tycker om och fullför ett köp (generell)
- Ställ en fråga till kundtjänsten (specifik)
Om du har betalningsmoment på din hemsida så bör du ge dina deltagare ett ”dummy credit card” så att de kan fullföra betalning.
Efter testet kan du även ställa ett par generella frågor om hemsidan i stil med;
- Vad gillade du mest under testet?
- Var det något du tyckte var speciellt svårt/förvirrande?
- Vad fick du för intryck av hemsidan generellt?
Dessa frågor är en bra avrundning av testet. De låter deltagaren reflektera över testet och kan ge dig en bättre helhetsbild av hur deltagaren uppfattade besöket på din hemsida.
Steg 3: Rekrytera deltagare
Du bör alltid sikta på att hitta deltagare till ditt test inom din målgrupp (en 18-årig kille kommer inte att vara en bra representant för en hemsida som säljer mamma-kläder).
Det är även viktigt att deltagarna inte har varit inne på din hemsida tidigare. I så fall känner de redan till hur den fungerar.
Alltså; berätta inte för dina deltagare innan testet vilken hemsida de ska testa (de kommer nästan garanterat att surfa in på den i förhand och klicka runt i så fall).
Ett enkelt sätt att hitta testdeltagare är genom sociala medier och forum. Om du exempelvis driver en hemsida som säljer hundleksaker så kan du garanterat hitta deltagare i hundgrupper på Facebook.
Att rekrytera via Facebook-grupper är ett av de enklaste sätten att hitta deltagare till dina användartest.
Kom ihåg att du behöver betala någon form av ersättning för att hitta deltagare som vill ställa upp.
Du kan även använda dig av företag som gör detta åt dig, ett svenskt sådant är FeedbackFrog.
Hur många deltagare behöver du?
Sikta på mellan 5 – 10 deltagare. Enligt en studie av studie av Jakob Nielsen så är detta vad som krävs för att hitta de viktigaste problemen med din hemsida.
Saker att ha i åtanke när du gör dina användartester
Du ska observera – inte leda.
Om deltagare stöter på problem, se hur de försöker att lösa dem istället för att berätta vad de ska göra för att ta sig vidare.
Ställ bara frågor som du kan få ut något av.
Undvik frågor som ”Tycker du den här sidan känns säker?” eller Ja/Nej frågor. De kommer inte ge dig någon värdefull information.
Börja med att få deltagaren i rätt stämning.
Starta testet med att måla upp ett scenario för deltagaren, exempelvis ”Föreställ dig att du ska boka ett hotell för din sommarsemester och hamnade på vår hemsida genom en annons”.
Du ska vara passiv
Det är värt att upprepa – din roll i testet är att observera. Det absolut vanligaste misstaget är att försöka styra för mycket och ge feedback i realtid på deltagarens handlingar. Under testet ska du bara finnas tillgänglig i bakgrunden och ta anteckningar.
Martin Sundberg
Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.