Amazon är nu lanserat i Sverige! Så fungerar det att sälja på Amazon
Martin Sundberg
28 oktober, 2020
Efter många år av spekulationer är det bekräftat, Amazon kommer till Sverige och sajten lanserades i skrivande stund idag (28 oktober 2020).
I den här artikeln kommer jag gå igenom hur Amazon fungerar som företag, hur du som e-handlare kan sälja på Amazon från Sverige och hur Amazon FBA Sverige fungerar.
Jeff Bezos är Amazons grundare. Bild från Flickr
Från början var Amazon en bokhandel som sålde böcker online men började relativt snabbt att bygga ut sitt utbud till att även erbjuda kategorier som elektronik, spel, mat och leksaker.
I början sålde Amazon endast böcker. Bild från 247 Wallst.
Amazon producerar också egna produkter. Kanske känner du till exempel igen läsplattan Kindle eller den virtuella hjälpredan Alexa? Båda dessa produkter är framtagna och säljs av Amazon.
Amazon ligger bakom den virtuella hjälpredan Alexa
Amazon finns i dagsläget i hela världen. I USA beräknas Amazons marknadensandel uppgå till närmare 50 % av all e-handel i landet.
Amazon säljer sina egna produkter men låter även andra återförsäljare sälja sina varor via Amazon Marketplace. Amazon jobbar också med företag som de tar en avgift från för att lagra deras varor och hantera deras leverans och returer. Detta system kallas Amazon FBA. I nästa stycke förklarar jag vad FBA står för och hur det skulle fungera då Amazon kommer till Sverige.
Amazon Prime
Amazon Prime är också en viktig del av Amazon. Prime fungerar som ett slags medlemskap där kunder erbjuds fri frakt på i princip alla varor på Amazon samt att de kan använda Amazon Prime Video som är en streamingtjänst liknande Netflix.
Bild från Flickr
Hur du börja sälja på Amazon
För att tjäna pengar på Amazon använder du dig av Amazon Marketplace. När du säljer via Amazon så har du två alternativ vad gäller orderhantering;
1; Fulfillment by Merchant (FBM) - Med Amazon FBM sköter du själv all orderhantering, returer osv.
2; Fulfilled by Amazon (FBA) - Det andra alternativet är att Amazon sköter all orderhantering. Du skickar då in dina produkter till Amazon som sköter allt vad gäller logistik, returer etc.
Amazon Marketplace
Amazon Marketplace är namnet för den plattform där Amazon samlar alla de produkter de säljer. Den fungerar likt Google som en sökmotor fast för de som vill handla online. Bilden nedan visar hur Amazon Marketplace ser ut i USA.
För att sälja dina produkter på Amazon marketplace behöver du inte ha någon egen hemsida utan du kan istället skapa ett konto på Amazon som du kan sköta all din försäljning från.
Det enda du behöver göra är att skapa din produktsida med information om produkten samt bilder. Betalningar, Amazons avgifter etc. sköts automatiskt av Amazon.
Amazon FBA
Amazon FBA är en förkortning av Fulfillment by Amazon och innebär att Amazon ansvarar för all logistik bakom att sälja och leverera dina produkter.
FBA ger dig också tillgång till Amazons avancerade fraktsystem där du till exempel kan garantera leverans inom samma dag till vissa av dina kunder.
Genom att använda Amazon FBA kan du även relativt enkelt börja sälja till kunder i hela världen. Amazon har lager i alla delar av världen, vilket betyder att du kan börja sälja på Amazon.com genom att skicka dina produkter till Amazons lager i USA.
För att sälja på Amazon FBA från Sverige skulle processen, steg för steg, se ut som följande:
- Du skickar dina produkter till Amazon.
- Amazon förvarar dina produkter i sitt lager.
- När en kund beställer en av dina produkter ansvarar Amazon för att hantera all frakt från lager till kund (även returer).
- Amazon tar betalt av dig för att förvara dina produkter i Amazon lager och för att skicka ut dina kunders beställningar.
Hur du ser till att dina produkter syns på Amazon (Amazon SEO)
Som jag nämnde tidigare så fungerar Amazon likt en sökmotor som till exempel Google. För att du ska kunna sälja dina produkter så krävs det också att de visas för en person som söker efter produkter liknande de du säljer.
För att se till att du och dina produkter syns på Amazon rekommenderar jag att du följer dessa steg:
1. Gör en sökordsanalys på Amazon
För att lyckas sälja till dina kunder måste du också förstå hur de beter sig när de söker efter varor på Amazon. Från det kan du identifiera olika segment som passar för de produkter du säljer. Du kan göra en sökordsanalys med verktyg som Ahrefs.
Du kan göra en sökordsanalys på Amazon med Ahrefs.
2. Mappa dina produkter i din Amazonprofil
När du har förstått hur dina kunder söker efter varor och vilka produktsegment som är mest relevanta för dig är det dags att du kategoriserar de produkter du erbjuder i dessa olika segment. Du ska bara visa de produkter som faktiskt platsar i ett visst segment.
3. Optimera dina produktsidor
Detta ska du göra regelbunden så att de alltid beskriver dina produkter på ett sätt som gör att de blir relevanta för de som söker efter dem. Här är det viktigt att ha med dina sökord som du tog fram i sökordsanalysen.
4. Sätt igång annonserna
För att kompletera det organiska arbetet att synas på Amazon så bör du även annonsera. Detta är speciellt viktigt i början då dina produkter inte syns högt upp i det organiska sökresultatet.
Annonsera på Amazon (Amazon PPC)
All annonsering på Amazon sker via annonsverktyget Amazon Advertising också kallat Amazon PPC. Till en början kommer detta inte vara tillgängligt i Sverige. Genom verktyget kan du skapa och sköta annonser och justera din budget. När du annonserar på Amazon kan du välja att skapa tre olika typer av annonser:
Sponsored products
Det här är det bästa alternativet om du vill öka försäljning av en eller några specifika produkter. Du betalar enligt en CPC-modell (alltså kostnad per klick på din annons) och budget beror på dina sökord och din budnivå.
Sponsored brands
Det här är ett bra alternativ för dig att välja om du vill jobba på varumärkeskännedomen, samtidigt som du vill öka försäljningen. Dessa annonser kräver oftast en något större budget. Även här avgörs din budget av sökord i kombination med budnivå och du betalar per klick.
Sponsored Display
Detta är ett alternativ som fortfarande är i beta så du är något begränsad med vad du kan göra. Med sponsored display ads kan du skapa bildannonser för specifika målgrupper som kan visas både på och utanför Amazon. Syftet med dessa annonser är att öka varumärkeskännedom, samt att driva försäljning.
Vad händer med svensk e-handel när Amazon kommer till Sverige?
Med sitt massiva nätverk och förmåga att pressa ner leveranskostnader är det många svenska e-handlare som uppgett oro över Amazon intåg på den svenska marknaden.
Det finns dock en annan sida av myntet. Amazon kan också bli en möjlighet för dig som e-handlare att nå ut till nya kunder på ett enkelt sätt. Inte bara i Sverige, utan även i Europa och resten av världen.
Så istället för att se technjättens entré på den svenska marknaden som ett stort hot - se möjligheterna istället! För många företag kan Amazon vara ett fantastiskt verktyg för tillväxt och möjlighet att nå ut till nya kunder och marknader.
Behöver du hjälp med att sälja på Amazon och med Amazon marknadsföring?
Vi har över 5 års erfarenhet att optimera och skapa försäljning på den amerikanska varianten av Amazon.com, via Amazon SEO och Amazon PPC. Just nu är Amazon PPC inte tillgängligt i Sverige vilket kommer gynna de aktörer som är riktigt bra på sin SEO. Maila oss på [email protected] för att få redo på mer hur vi kan hjälpa just ditt företag att synas i toppen på Amazon.
”*” anger obligatoriska fält
Martin Sundberg
Martin är marknadsansvarig på Viseo. Han har flera års erfarenhet inom content-marknadsföring, SEO och konvertering. Han har även en master-utbildning i UX-design. På fritiden driver han ett Amazon-projekt i USA.