Få hjälp med Google Analytics 4 (GA4)
Bättre resultat med rätt data
Google Analytics 4 (GA4) erbjuder flera fördelar jämfört med sin föregångare, bland annat förbättrad datainsamling och analysmöjligheter. GA4 gör det också lättare att förstå och tolka din data och ger dig insikter som kan hjälpa dig att förbättra dina marknadsföringsinsatser.
- 9.5/10 i omdöme
- 300+ nöjda kunder
- 10+ års erfarenhet
Standarduppsättning
- Uppsättning av GA4 konto
- Uppsättning av Google Tag Manager konto
- Koppling mellan GTM och GA4
Ecommerce
- Uppsättning av Google Tag Manager container
- Teknisk uppsättning med er utvecklare
- Enhanced Ecommerce
- Validering att data kommer in korrekt
Leadgen
- Uppsättning av enklare eventspårning
- Kontaktformulär
- Telefonnummer
- Mejladresser
- Uppsättning av mål i GA4
- Validering att data kommer in korrekt
Våra kunder ger oss 9,5 av 10 i betyg
Susanna Edberg
Marknadschef, Bilprovningen
"Viseo har varit till stor hjälp med att ta vårt SEO-arbete till nya nivåer, och vi uppskattar verkligen deras proaktiva och kreativa arbetssätt."
Mihail Pinhasov
VD, Lamnia
"Vi är tacksamma för allt Viseo har gjort, fantastiskt arbete.
Vi har fått tillbaka vår trafik och ökat omsättningen med 58 %!"
Pontus Von Sydow
Chef Försäljning & Marknad, Lån & Spar Bank
”Viseo förstod snabbt utmaningarna i vår bransch och bidrar med sin höga kompetens inom SEO och SEM till vår tillväxt.”
Vanliga frågor och svar
Nedan finner du vanliga frågor och svar om att arbeta med Viseo. Har du fler frågor? Tveka inte att kontakta oss.
Hur migrerar du till GA4?
Här nedanför har du en lista på vad du behöver tänka på vid migrering till GA4 från Universal Analytics.
- Skapa en helt ny GA4 Property. Den kommer inte innehålla någon historisk data. Vi rekommenderar att komma igång så tidigt som möjligt, även om du bara har trafik data. Data är ju alltid bra att ha 😉
- Kontostrukturen behöver du tänka om helt, då mätsiffror kommer vara annorlunda. Tex Views kommer inte vara tillgängligt i GA4.
- Du behöver göra nya benämningar på din event spårning, som följer GA4s nya spårningsstruktur.
- Interface, dvs utseende och funktioner i användargränssnittet kommer bli helt nytt. Du kommer sannolikt behöva tid till att träna dig själv och dina medarbetare.
Vad är skillnaden mellan Universal (Gamla) GA och GA4?
- GA4 baseras uppsättningen fullt ut på event, för att se vad användare gör på din hemsida. Syftet är att du lättare ska se vad dina användare gör på hemsidan. (istället för tid)
- Universal, eller gamla Google Analytics har en Sessions mätning. Det är en tidsbaserad mätning som i sin natur har begränsningar. Tex avbryts sessionen efter inaktivitet i 30minuter. Sessionen bryts även vid midnatt eller om besökaren kommer in via två olika kampanjer.
Hur smart är GA4? (maskininlärning)
GA4 har maskin-inlärning (som det mesta av Googles nya funktioner). Du kan tänka att Universal (gamla) GA var baserad på Historisk data. Medans GA4 har en möjlighet att förutsäga användarnas beteende, baserat på data från tidigare 28 dagar. Vi får se hur bra det funkar till en början, men över tid kommer denna funktion bli vidareutvecklad och nyttig för dig som marknadsförare.
Bouncerate borta?! (det är lugnt - vi får Engagement Rate istället)
- Aktiverar ett event eller konvertering
- Gör något på hemsidan i mer än 10 sekunder
- Besöker 2 eller fler undersidor.
Hur ser användargränssnittet ut i GA4?
Hur spårar jag appar och implementerar dem i GA4?
- Du behöver skapa ett Firebase projekt:
- Där kan du skapa appar.
- Dessa appar kan du skicka som dataflöden till GA4. (följ instruktionerna nedan för att lägga till firebase till dina appar)
Hur länge får jag se min historiska data från Universal?
Hur många segment kan du skapa i GA4?
- 200 analyser per användare
- 500 delade analyser per property
- 100 audiences per property.