Städarna: Sajtflytt räddad +
15 000 fler besökare/månad
15 000
fler besökare/månad
Så här gjorde vi
Städarna är ett av Sveriges ledande städbolag och finns representerade över hela landet.
Sedan starten 2009 har man jobbat mycket med digital närvaro och Städarna.se rankar bra på Google för personer och företag som behöver städhjälp.
I samband med att företaget växte beslutade man sig för att göra en webbplatsflytt och lämna plattformen Squarespace för att börja med WordPress.
En webbyrå anlitades och bygget med den nya sajten påbörjades.
Den nya sajten lanserades utan problem men kort därefter märkte man att besökarantalet från sökmotorn minskade med en rasande fart.
Johan Riska
Marknadschef, Städarna
”Efter en liten uppgång i trafik märkte vi snabbt att det blev berg-och dalbana utför. Internt trodde vi att vi hade gjort allt rätt och vi förlitade oss helt enkelt på den här webbpartnern.”
Processen, steg för steg
Städarna upptäcker att något är fel – kontaktar Viseo
Kort efter lanseringen av den nya sajten märkte Städarna ett litet lyft i trafiken innan den blev konstant nedåtgående, vilket rapporter från Google Analytics, Winshare och Ahrefs visade.
Företagets Marknadschef Johan Riska, som har en bakgrund från reklambranschen och därför en viss kännedom om SEO, misstänkte direkt att det rörde sig om SEO-relaterade problem och kontaktade Viseo.
I bilden nedan kan du se hur Städarna tappar mer än hälften av sin trafik på mindre än ett halvår.
En plan tas fram
Topias Toumi, VD på Viseo, tog emot ärendet. Därefter genomförde Viseos Head of SEO, Axel Hansson, en Audit, granskade sajten och letade efter brister och förbättringspotential.
Ett flertal faktorer identifierades och man valde snabbt att ta sig an uppdraget och tog fram en halvårsplan uppdelad på två kvartal för att successivt få tillbaka trafiken.
Webbplatsflytten boven i dramat
På Viseo är det inte första gången vi ser en trafikförlust relaterade till webbplatsflyttar. I det här fallet kunde SEO-teamet se att flera länkar brutits och ändrats, vilket resulterat i 404-sidor, som gör att man tappar i ranking på Google, vilket i sin tur skapar en ond nedåtgående spiral för besökarantalet.
Teamet bestämde sig för att lägga fokus på att gå tillbaka till den gamla strukturen för Städarnas olika stadssidor och satte genast igång med både on page och off page, dvs skapa material för den egna hemsidan och utveckla externa länkbyggen.
Ökade med över 15 000 besökare på ett år
Viseo klev in och påbörjade arbetet i Juli 2019. Ett år senare kunde man konstatera att sajtens organiska besökare hade ökat med över 15 000 organiska besökare i månaden.
Topias
VD, Viseo
”Standardmisstaget som många gör är att man endast kontaktar en webbyrå vid en webbplatsflytt.
Det kan man självklart göra om man ska bygga en hemsida, men man måste ha klart för sig att webbyrån programmerar och bygger upp sajten. Google är inte en sak de tar i beaktning.”
Nära kontakt och is i magen är nyckeln
Under hela processen hade Johan Riska från Städarna och Viseo nära kontakt och man följde ständigt upp utfört arbete på sajten.
Generellt sett märks ett resultatet av ett länkbygge efter cirka åtta veckor – därav halvårsplanen med avstämningar efter ett kvartal.
Efter raset – Städarnas besökarantal ökade med ca 700%
Efter att ha tappat kraftigt i webbplatstrafik, vilket i förlängningen betyder färre kunder, kunde Städarna efter ett halvår andas ut igen.
Städarna.se ligger idag på plussidan igen och besökarantalet fortsätter att ticka uppåt.
I december 2020 hade Städarna 33 017 organiska besök på hemsidan, en ökning med ca 700 % jämfört med när Viseo kom in i juli 2019!
Topias
VD, Viseo
”Om ni ska byta webbplats - hör av er till en SEO-expert senast två veckor innan lanseringen.
Om vi som SEO-experter kan få tillgång till webbutvecklarens plattform kan vi logga in och se vad som saknas, ändra kategoriflöde och länkar.
När sajten sedan lanseras har vi koll på flödet under två veckors tid och bevakar både framgångar och eventuella problem.
Är man på tårna så sker ingen skada, men om man väntar för länge riskerar man ibland att bli bränd på vissa sökord som kan vara väldigt avgörande för ens affärer.”
Vill du också få fler kunder från Google? Kontakta oss!