LAMNIA LOGO

CASE STUDY

Hur vi hjälpte Lamnia att öka sin omsättning med 58%

Uppdraget

Lamnia, en populär e-handlare inom camping- och utelivsprodukter, stod inför en tuff utmaning i början av 2018. Enda sedan starten 2009 hade företaget haft god tillväxt på den svenska marknaden. Men under det sista kvartalet 2017 hade försäljningen helt plötsligt börjat dala.

Att någonting var fel rådde det ingen tvekan om. Vad felet var, och hur man skulle komma till rätta med det, var däremot oklart.

Vi är tacksamma för allt Viseo har gjort, fantastiskt arbete. Vi har fått tillbaka vår trafik och ökat omsättningen med 58%. Nu fortsätter vi att blicka framåt och siktar mot ännu högre siffor det kommande året!

- Mihail

CEO Lamnia

58%

ökad omsättning

25%

mer transaktioner

Vad vi gjorde

Första kontakten med Viseo

Mars 2018

Att på egen hand vända en negativ trend är lättare sagt än gjort – något som Lamnia förstod ganska snabbt. I mars 2018 kom man för första gången i kontakt med Topias, kundansvarig på Viseo.

Uppdraget för Viseo var tydligt:

• Att hjälp Lamnia återfå sin trafik och få fart på försäljningen igen.

“Projektet kändes som en riktigt spännande utmaning. Jag visste att vårt SEO-team skulle kunna hjälpa Lamnia att komma på rätt bana igen"

- Topias, kundansvarig på Viseo

Axel hittar problemet​

Mars 2018

Viseos SEO-expert Axel fick ansvar för Lamnia-uppdraget. Högst upp på agendan:

• Hitta anledningen till varför sajten tappat så många besökare under vintern/våren 2018.

Axel kunde snabbt identifiera källan till trafiktappet: ett brutet samarbete med en tidigare prisjämförelsesajt. Samarbetet med prisjämförelsesajten kunde inte återupptas. Därför lades istället fullt fokus på att vinna tillbaka trafiken genom Googles organiska sökresultat.

En omfattande sökordsanalys

April 2018

En gedigen och väl utförd sökordsanalys är en viktig del i SEO-arbete. Under juni månad arbetade Viseos SEO-team hårt med att kartlägga de viktigaste sökorden för Lamnia, och hur man skulle göra för att ranka bättre på dessa.

Bland annat hittade Axel mängder flera sökord med höga sökvolymer som det inte fanns några kategorier kring sedan tidigare.

”Sökordsanalysen var grundstenen i hela projektet. Vi tittade på all sökordsdata och kunde hitta massvis sökord med riktigt bra potential som Lamnia inte själva hade lagt fokus på tidigare. Efter detta kunde vi börja prioritera vilka undersidor och sökord som vi ville lägga mest energi på för att maximera synligheten på de organiska sökresultaten”

- Axel, senior SEO på Viseo

Arbetet med ny struktur dra igång

April 2018

De första förändringarna på Lamnias hemsida drog igång under april 2018. Då satte Viseos SEO-team igång med en omstrukturering av kategori- och produktsidor. En otroligt viktig del som blev startskottet för Lamnias klättring upp i sökresultatet.

Content is king

Maj 2018

Att Google lägger stor vikt vid bra content är ingen hemlighet. I samband med att den nya strukturen började komma på plats startade även arbetet med att skapa nytt content till produkt- och kategorisidor. En viktig del i SEO-arbetet som pågår än idag.

“Vi såg potentialen för John Henric i Google Shopping. Många e-handlare kör in sina Ads-annonser direkt till Google Shopping. Men vi valde att istället optimera annonserna enskilt för Google Shopping för att få bättre ROI"

- Oscar, COO på Viseo

Tekniska förändringar​

Juni 2018

Bra permalänkstruktur, snabb laddningstid och tydlig spårning i Analytics. Även om content är king så måste en hemsida fungera utmärkt rent tekniskt för att ranka bra på Google.

Under juni månad gjorde Axel och kollegor ett antal tekniska förändringar som gjorde att Lamnias hemsida både blev snabbare och mer förståelig för Google.

Bland annat ändrades hela permalänkstrukturen om och tydligare uppdelning mellan språk för enklare spårning i Google Analytics sattes upp.

Arbetet ger resultat: 58% i ökad försäljning från Googles organiska sökresultat

Januari 2019

I januari 2019 kom kvittot för 8 månaders gediget SEO-arbete. Lamnia har återfått sina besökare och stigit i ranking på i princip alla sina viktiga sökord. Företagets omsättning har ökat med 58 % jämfört med samma period året innan.

Samtidigt har antalet transaktioner ökat med 25 %. Försäljningen ser lovande ut och mycket tyder på att den goda trenden kommer hålla i sig.

Är du också redo att sätta fart på din SEO? 🚀​​