Kunskapsbank > SEM – Vad är Search Engine Marketing och hur fungerar det?

SEM (Search Engine Marketing), på svenska sökmotormarknadsföring, är ett sätt att få besökare från sökmotorer genom betalda annonser.

SEM används alltså för att driva trafik till en webbplats från sökresultatet utan att behöva ranka organiskt genom SEO (Search Engine Optimization).

Tidigare användes uttrycket "SEM" för att beskriva både sökmotormarknadsföring och sökmotoroptimering, men idag brukar de flesta referera till betald annonsering när man pratar om SEM.

Ett annat uttryck för SEM är SEA, som står för Search Engine Advertising. Dessa två termer betyder samma sak; betald annonsering genom sökmotorer som Google och Bing.

*” anger obligatoriska fält

Få en offert

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?

SEM är betalda annonser där annonsören betalar per klick. En av de vanligaste frågorna vi får är SEM vs SEO? Hos Google sköts dessa annonser genom Google Ads och syns överst i sökresultatet och är indikerade med "annons".

SEM-annonser, där annonsören betalar per klick, syns högst upp i Googles sökresultat.

Kostnaden per klick för en SEM-annons varierar beroende på bransch, sökord och hur tuff konkurrensen är. Ju fler konkurrenter och desto mer värdefulla sökorden är, desto dyrare kommer kostnaden per klick att bli för annonsörerna.

SEO, på svenska sökmotormarknadsföring, är tekniker som används för att synas i sökmotorns organiska sökresultat. SEO innebär främst att man anpassar sajten (både innehåll och tekniskt) för att synas bättre på i sökresultatet, samt bygger externa länkar.

Sajter som arbetar med SEO kan ranka i Googles organiska sökresultat, där man inte behöver betala per klick.

Vad kostar SEM?

Fördelen med SEM är att man kan börja synas i sökresultatet direkt. Däremot kostar det pengar för varje besökare man får från en annons. Det går inte att säga något exat pris utan man betalar helt enkelt per klick. Det finns också olika metoder att jobba med och den search engine marketing agency som hjälper till med det har ofta olika modeller. Ett klick på Google Ads kan kosta allt mellan 50 öre upp till hundra tals kronor. Det viktiga är dock att få en bra ROI (Return On Investment). 

Fördelen med SEO är att klicken inte kostar någonting. Nackdelen är att det tar längre tid att få resultat. 

Företag som vill få fler kunder via Google bör arbeta med både SEO och SEM.

Viseo är en SEM byrå har hjälpt fler än 300 företag att få mer kunder genom SEM marketing och SEO. Kontakta oss för att få en gratis offert, prata med en speciallist eller fråga om en kurs.