SEM (Search Engine Marketing), på svenska sökmotormarknadsföring, är ett sätt att få besökare från sökmotorer genom betalda annonser.

SEM används alltså för att driva trafik till en webbplats från sökresultatet utan att behöva ranka organiskt genom SEO (Search Engine Optimization).

Tidigare användes uttrycket “SEM” för att beskriva både sökmotormarknadsföring och sökmotoroptimering, men idag brukar de flesta referera till betald annonsering när man pratar om SEM.

Ett annat uttryck för SEM är SEA, som står för Search Engine Advertising. Dessa två termer betyder samma sak; betald annonsering genom sökmotorer som Google och Bing.

Vad är skillnaden mellan SEM och SEO?

SEM är betalda annonser där annonsören betalar per klick. Hos Google sköts dessa annonser genom Google Ads och syns överst i sökresultatet och är indikerade med “annons”.

SEM-annonser, där annonsören betalar per klick, syns högst upp i Googles sökresultat.

Kostnaden per klick för en SEM-annons varierar beroende på bransch, sökord och hur tuff konkurrensen är. Ju fler konkurrenter och desto mer värdefulla sökorden är, desto dyrare kommer kostnaden per klick att bli för annonsörerna.

SEO, på svenska sökmotormarknadsföring, är tekniker som används för att synas i sökmotorns organiska sökresultat. SEO innebär främst att man anpassar sajten (både innehåll och tekniskt) för att synas bättre på i sökresultatet, samt bygger externa länkar.

Sajter som arbetar med SEO kan ranka i Googles organiska sökresultat, där man inte behöver betala per klick.

Fördelen med SEM är att man kan börja synas i sökresultatet direkt. Däremot kostar det pengar för varje besökare man får från en annons.

Fördelen med SEO är att klicken inte kostar någonting. Nackdelen är att det tar längre tid att få resultat.

Företag som vill få fler kunder via Google bör arbeta med både SEO och SEM.

Viseo har hjälpt fler än 300 företag att få mer kunder genom SEM och SEO. Kontakta oss för att få en gratis offert.

Frågor?

Har du några frågor eller vill du bara ta en kopp kaffe och prata lite SEO? Oavsett vad du behöver hjälp med eller har frågor kring så är det bara att kontakta oss för gratis konsultation.

Kontakta oss