Kunskapsbank > Metadata – Så här fungerar det

Metadata betyder information om data. Webbplatser använder metadata (eller meta data) för att beskriva innehållet för sökmotorer som exempelvis Google och Bing. Dessutom används metadata för att berätta för webbläsaren hur den ska tolka innehållet.

Metadata anges genom så kallade metataggar överst på varje sida på webbsajten. Det är upp till klienten (sökmotorn eller webbläsaren) att bestämma vilka metadata som ska användas i slutändan.

Inom sökmotoroptimering (SEO) har metadata och metataggar länge använts som en del av arbetet med att få webbplatsen att ranka bättre i sökmotorerna. Tiden då man kunde proppa metataggarna med nyckelord för att ranka högre är dock sedan länge förbi. Ändå finns det vissa meta taggar som i allra högsta grad är användbara när du arbetar med en webbplats.

Metadata i html

Metadata i form av metataggar läggs in i varje HTML-sidas sidhuvud, det vill säga inom-taggen. Det går att lägga in metataggar i html manuellt med en textredigerare. Om du använder ett CMS som exempelvis WordPress finns det särskilda plugins (insticksprogram) för att lägga in metadata.

Vanliga metadata

När sökmotorerna började dyka upp använde sökmotoroptimerare olika typer av metadata för att få webbsidan att ranka bättre. Med tiden har sökmotorerna blivit allt smartare och mindre känsliga för diverse manipulationsförsök. Idag används fortfarande många olika metataggar.

Två av dem är särskilt användbara för SEO:

  • Title
  • Meta description

Title (Titel)

Title är hemsidans eller undersidans rubrik. Rent tekniskt anges ”title” inte som en meta-tagg men den ligger i sidhuvudet och ger instruktioner till sökmotorerna. Därför räknas title som metadata.
Det är viktigt att ange sidans ”title” eftersom denna rubrik kortfattat berättar vad sidan handlar om. Taggen title syns i tre typer av sammanhang:

  • I användarens webbläsare (högst upp i webbläsarfönstret).
  • I sökmotorernas resultat.
  • På andra sajter och tjänster som t.ex. Facebook, Twitter, WhatsApp med flera.

Om du inte fyller i ”title”-taggen kommer sökmotorn med stor sannolikhet att själv hitta på en rubrik baserat på sidans innehåll. På samma sätt kan sökmotorn välja att visa en annan rubrik ifall din ”title”-tagg är irrelevant och inte har med sidans innehåll att göra. Du bör ange en unik title-tagg för varje undersida på webbsajten.

*” anger obligatoriska fält

Kontakta oss

Vi arbetar med dig för att skapa en skräddarsydd lösning som passar just dina behov - boka ett möte och begär din offert

Meta description (Metabeskrivning)

Den andra användbara metataggen i SEO-sammanhang är meta description. Denna metatagg använder du för att beskriva vad sidan handlar om. Varje undersida på webbplatsen ska alltså ha en egen meta description.

Meta description påverkar inte direkt rankingen i sökmotorn (i varje fall inte i Google). Denna meta tag är ändå viktig eftersom den avgör ifall den som söker kommer att klicka sig vidare till just din sida eller inte.

Andra metataggar

TItle och meta description är de metadata som nämns oftast i SEO-sammanhang. Utöver dessa finns det flera andra relevanta metataggar.

Vissa används för SEO, andra taggar används för webbläsaren. Några exempel:

  • Charset: Sidans kodning, t.ex. UTF-8. Används av webbläsaren för att tolka olika tecken.
  • Viewport: Styr hur sidan renderas på mobila enheter. Viktig vid mobilanpassning av hemsidan och därmed också för SEO.
  • Googlebot: Ger extra instruktioner till Google om bland annat vad du vill ska visas och inte visas i sökresultaten. Här kan du till exempel ange om du inte vill att Google ska visa utdrag (snippets) från sidan eller om Googles spindel inte ska följa länkarna på sidan.

Google har en egen lista på taggar som Google kan tolka.