Vad är Author Rank och Google Authorship? – Vi förklarar

Skrivet av Marcus Sandström 14 / 05 / 13

Google är ständigt på jakt efter att ge oss användare det bästa möjliga sökresultaten. Här kommer en snabb tillbakablick på hur Google har utvecklats under åren:

Innan Google kom (som tidigare faktiskt hette “Backrub”) så var de en mängd andra sökmotorer som gällde:, Altavista, Yahoo!, Lycos, Webcrawler osv. De baserade mest sina sökresultat på hur ofta ett ord nämndes på en hemsida, vad som stod i meta keywords osv.  Det gjorde dels att det var väldigt enkelt att påverka resultaten och ofta att det var dåliga resultat.  Det var inte ovanligt att man behövde gå flera sidor bakåt för att börja hitta någon information som var någorlunda okej.

När Google lanserades så tittade de istället på något annat för att bestämma vilken position hemsidor borde få för specifika sökord – nämligen hur många länkar hemsidan fick in till sig. Desto fler länkar, desto fler personer måste ju också tycka om hemsidan och alltså bör den synas högre upp i resultaten. Detta var givetvis inte perfekt men det gav direkt mycket bättre resultat än de gamla sökmotorerna.

Google har sedan utvecklat sin algoritm vidare genom att börja titta på t.ex. hur värdefulla länkarna man får är, finns sökordet i länktexten (anchor text) samt vilken undersida länken går till. Man frågar sig om länken kommer från en relevant sida, om den behandlar samma ämne. Med de senaste Panda och Penguin uppdateringarna som rullats ut under 2011, 2012 och 2013 så har Google återigen drastiskt förändrat sina algoritmer till det bättre. Förr (och det görs fortfarande i viss mån) så tittade Google på vilken PageRank sidan hade för att bestämma vilken position den skulle få. Nu är det dock möjligt att man kommer att lägga stor vikt vid Author Rank i framtiden.

Hur fungerar author rank?

Google registrerade år 2005 ett patent där man talar om en teknik som ska skilja på innehåll skapade av  populära “agenter” och på de agenter som har en lägre auktoritet eller innehåll som inte har någon “agent” alls. Sedan hände det inte så mycket, och det berodde helt enkelt på att det inte fanns något bra system för det. Sedan kom Google+ och Google Authorship och det var då allting förändrades.

Google kommer antagligen att börja titta på hur populär och auktoritär en författare till ett inlägg är för att bestämma vilken position den kommer att få. Är författaren populär och fått många +1, hur många cirklar är författaren i, hur många auktoritära hemsidor har författarens texter har publicerats på osv.

Detta läggs ihop till en summa och författarna med högst summor har störst chans att ranka högt på Google. Frågan är hur lång tid det kommer att ta innan Google hunnit testa detta tillräckligt för att det ska få någon större betydelse men att det kommer få betydelse ser idag sannolikt ut.

Bra innehåll har alltid varit viktigt när man jobbar med sökmotoroptimering, men nu blir det antagligen också mer viktigt VEM som skapat innehållet.

Så vad kan du göra för att förbereda dig inför author rank uppdateringarna?

1.Om du inte redan har ett Google+ konto, skapa ett direkt!
2.Titta här för att läsa mer om hur du kopplar ditt innehåll till din Google+ profil
3.Börja skriva bra information som andra kommer vilja dela och +1:a!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.