Sökmotoroptimering för startups

Skrivet av Marcus Sandström 08 / 04 / 14

Det är svårt att hitta en så billig och effektiv marknadsföringsform som SEO är för din start up.  Beroende på vilken bransch du är i och hur hög konkurrensen är så kan en väl optimerad webbplats med rätt länkstrategi komma väldigt långt.

Det ultimata är att påbörja SEO innan webbplatsen är byggd, men det är inte ett måste och kan också ofta göra att processen med att få upp webbplatsen tar längre tid om inte webbyrån är tillräckligt insatt i SEO. Oavsett om ni redan har en live webbplats eller om den ska byggas så hoppas jag att den här guiden kan vara till stor hjälp.

Sökmotoroptimering

Jag kommer specifikt behandla Google eftersom att det är Google som är den överlägset mest använda sökmotorn. Mycket av det som står här är dock applicerbart för sökmotoroptimering mot Bing och Yahoo.

Bland annat det här kommer vi att gå igenom:

-Hur Google faktiskt fungerar
-Det viktigaste du kan göra på din sida för att ranka högt på Google
-Hur länkbygge fungerar
-Bör man blogga och hur gör man?
-Hur du får dina besökare att bli kunder

 

Först en liten snabb bakgrund om hur Google fungerar:

Enda sedan Google (som tidigare hette Backrub) och grundades 1996 (Google 1998)  så har man tittat på hur många och hur bra inlänkarna är för att positionera en webbplats vilket var en av anledningarna till att Google fungerade så bra och blev en så stor sökmotor.  Men Google tittar givetvis på mycket mer än så när man avgör vilken position en webbplats ska få.

Googles algoritm styrs av cirka 200 olika faktorer, Google tittar bland annat på vad som händer på själva webbplatsen och domänet, vilket SEO:s kallar “on page”. Det handlar bland annat om hur snabbt en sida laddar, vad som står på sidan, hur enkel den är att navigera, om den innehåller några fel, om texten är unik osv. Det andra delen kallas “off page”, vilket är ungefär 70-80% av algoritmen, här tittar Google till störta del på hur du får inlänkar från andra webbplatser samt hur omtalade man är på internet på andra sätt.

Off page delen är den svåraste delen av sökmotoroptimerad men med en bra on page optimerad site och en liten dos off page så kommer du med största sannolikhet att ligga en bra bit före de konkurrenter som inte har sökmotoroptimerat sin site eller gjort det utan eftertanke.

 

Här är en video från Google om hur Google fungerar:

 

Verktyg och generell setup:

 www/ non www 301 redirect

Om du kör wordpress så är det här med stor sannolikhet redan ordnat från början. Annars så är det ofta så att en webbplats går att komma in på både med www och utan www.

Det är viktigt att du bestämmer vilken adress du vill använda och sedan göra en 301:a (permanent vidarebefodring) från den ena adressen till den andra. Google ser nämligen annars din webbplats som två olika domäner vilket inte är bra. Jag brukar generellt sätt rekommendera att man kör utan www men det är många stora företag har valt att fortfarande använda www.

Om du redan har en äldre webbplats som redan fått en del inlänkar till sig så kan du med hjälp av Moz tool (för Chrome) se vilket av de olika domänerna som är starkast. Du tittar då på om det är www eller utan www som har högst PA/mR, det är den som du ska välja och göra en 301:a från den andra.

Få  feedback direkt från Google – Webmaster Tools

Installera webmastertools här. I Webmaster Tools kan du skapa dig en överblick kring webbplatsen och även få viktiga meddelanden från Google. Jag rekommenderar att du klickar runt lite och ser vilken information du kan få.

Hjälp Google navigera med en sitemap

Ladda upp den på din webbplats samt skicka den till Webmaster Tools. Du kan skapa en här.

Håll koll på vad dina besökare gör – Google Analytics

Det bästa gratisverktyget för att hålla koll på vad som händer på din webbsida är Analytics. Här kan du se allt ifrån hur många besök din webbplats fått till hur länge de stannat, vilka olika undersidor de spenderat tid på och varifrån besöken kommer.

Du kan också sätta upp olika experiment där du kan testa vilka av dina olika undersidor som fungerar bäst.

För er som har WordPress

Det spelar ingen roll för Google om du använder WordPress eller något annat CMS. Jag rekommenderar dock WordPress eftersom att det finns många bra plugin och det är väldigt enkelt att uppdatera, mycket blir helt enkelt rätt väldigt lätt.

Dessa 3 plugins bör du använda till WordPress:

*SEO yoast  https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/
*Google sitemap generator http://wordpress.org/plugins/google-sitemap-generator/
*W3 total cache http://wordpress.org/plugins/w3-total-cache/

 

Steg för steg – Hur du får mer kunder från Google

Vad är ditt mål?

Det finns många olika mål man kan ha med en webbplats, vilket är ditt? Säljer du något direkt på sidan, vill du samla in mailadresser, vill du få besökarna att fylla i något formulär, signa upp för ett nyhetsbrev etc.?

För att kunna gå vidare med sökmotoroptimeringen så är det viktigt att ha ett mål så du vet vilka sökfraser du ska rikta in dig på.

Vad vill du synas på?

När du gör siten sökmotoroptimerad så bör den vara uppdelad på rätt sätt så att du allmänt får en bättre synlighet på många olika sökfraser. Men det är ändå viktigt att identifiera de viktigaste sökorden. När du gör sökordsresearch bör du fundera på/undersöka två olika saker:

1. Hur stor chans är det att personen som söker vill slutföra målet du satt upp?
Fundera på hur dina potentiella kunder söker, använder de samma ord du använder, hur stor chans är det att dom är ute efter just det du erbjuder? För att ta ett enkelt exempel så är ett sökord som “cykel” ofta ett dåligt sökord då det är väldigt brett, en person som sökt så kan vara ute efter vad som helst – t.ex att få information om när cykeln uppfanns. Bättre sökord är t.ex “röd cykel” eller kanske “röd cykel mountainbike” eller varför inte “röd mountainbike 24 växlar stockholm”? Detta kallas att gå efter “long tail” och “buyer keywords”.

2. Hur många söker på sökfraserna?
Om du väljer sökfrasen “röd mountainbike 25 växlar stockholm begagnade med en röd liten flagga där bak och blinkande däck” så är sannolikheten väldigt liten att du får några besök från Google. Samtidigt är det så att ca 20% av sökningarna som görs på Google ALDRIG någonsin gjorts förut vilket visar på att folk använder många ord i sina sökfraser samt att det inte går att få statistik på allt.

Ett verktyg du kan använda för att få en uppskattning på hur många som söker på en sökfras samt få förslag på relaterade sökord är Google Keyword tool, det går dock inte att förlita sig på det verktyget till 100% då det inte riktigt fungerar för fraser med många ord och det inte ger några exakta siffror, men det är bland de bästa och enklaste verktygen som finns.

Ett annat sätt att hitta sökord på är att titta på vad Google föreslår när du börjar skriva ett ord eller titta längst ned på sidan på Google där det finns förslag på relaterade sökningar.

När du identifierat dina viktigaste sökord så bör du titta på hur tuff konkurrens det är på Google på de sökfraserna.Tänk på att Google ger olika resultat på vilket land du är i, speciellt när det gäller det engelska språket: google.com är USA, google.co.uk England, google.com.au är Australien osv.

Det finns avancerade sätt att ta reda på hur konkurrensen ser ut men enklaste sättet är att tänka logiskt – (t.ex hur många konkurrenter finns det?) och titta på om webbplatserna i sökresultatet har gjort sina undersidor on page optimerade för just de sökorden. Hur gör man då webbplatsen on page optimerad? Det ska jag berätta för dig nu.

On page sökmotoroptimering

Jag har skrivit ett utförligt inlägg om det tidigare on page optimering (länk). Så jag hänvisar dig dit, kom tillbaka hit när du läst färdigt.

http://viseo.se/blogg/absolut-viktigast-on-page-sokmotoroptimering

Behöver man skriva för Google?

En vanlig fråga många brukar ha kring sökmotoroptimering är huruvida texten måste vara “SEO anpassad”. Det korta och enkla svaret på detta är: Nej, du ska alltid skriva texten för användaren och inte försöka proppa in sökord och sökfraser i den. Men du bör givetvis på de ställen det platsar använda ord som användarna själva använder när de söker, alltså att inte använda jargong som endast du själv eller din bransch använder.

Tidigare var det populärt med SEO copy och man brukade prata om att 3-5% av texten skulle bestå av sökordet/orden man försökte ranka på. Det poppade upp företag som började sälja “seo copy” och många företag skrev om sina texter för att försöka få bättre positioner på Google. Det är alltså något jag inte rekommenderar, utan skriv för användaren.

Något Google också börjat bli bättre på är att förstå synonymer. På en hel del sökningar så finns ofta inte sökorden man sökte efter med i varken titlar eller i text på sidan.

Här har vi några exempel från engelska sökningar där du ser att Google markerat orden de tyckte man sökte efter, man byter alltså ut auto mot car och shipping mot transport samt “top” mot “best”. Här har Google tydligt förstått synonymerna. I regel är det dock fortfarande så att Google helst visar resultat med de faktiska orden i titlarna, texten etc men det är viktigt att veta var Google är på väg.

autoshipping

topwordpress

Google Hummingbird

Något som är högst relevant gällande detta är Googles nya algoritm “Hummingbird”. Den 27 september 2013 så gjorde Google den största uppdateringen av sin algoritm sedan 2001, man kan säga att de helt enkelt bytte ut hela sökmotorn.

Om du tidigare sökte på t.ex “dentists in los angeles” så sökte Google igenom sitt index och identifierade orden “dentists” “in” “los angeles”. Men eftersom att användarna nu för tiden allt oftare söker: “vilken är den bästa tandläkaren i los angeles?” så försöker Google istället förstå kontexten av sökfrågan istället för att specifikt söka på orden.  Google vill på riktigt förstå frågor och ge svar, det här är något som förändras hela tiden.

Här kan du läsa en FAQ om Google Hummingbird om du är mer intresserad:

http://searchengineland.com/google-hummingbird-172816

Här har du en bloggpost som går igenom ämnet lite mer mer om ämnet SEO Copy.

Starta en blogg

Anledningen till detta är många men främst två: driva mer trafik till sidan och varumärkesbyggande.

I bloggen ska du inte bara skriva om vad som pågår på företaget även om det är bra att få in sådana inlägg då och då. Dela istället med dig av guider, svar på frågor etc. kring ämnen i din bransch. Du kan också bredda dig ordentligt, en webshop som säljer barnkläder behöver inte bara skriva om kläder utan kan skriva om aktiviteter för barn, tips på resmål för barnfamiljer osv för att driva trafik till sidan.

När någon sedan Googlar “tips på barnfamiljsemester” så kan webshoppens artikel dyka upp på Google och nästa gång familjen ska handla på nätet så finns det en chans att dom handlar i just den webshoppen.

Du kan också som sagt svara på frågor, det enklaste sättet är att välja ut 10 vanliga frågor dina slutkunder ofta ställer sig och skriva ett svar på varje fråga. Ett företag som gör träningsappar kan skriva inlägg som med svar på frågor som “Hur ofta måste man träna?” “Vilka gainer är bäst?” “Hur räknar jag ut mitt BMI?” osv.

Ett tips är att inte snöa in i sin bransch för mycket utan tänka “vem är min bredaste målgrupp?” så att du inte bara fångar upp dem som specifik söker på exakt din niche. Ett företag som säljer produkter till barn har alltså barnfamiljer som sin målgrupp, därför kan man skriva om barnvänliga turistdestinationer eller hur man bäst lagar spaghetti med köttfärsås barnapassat. En blandning av både nischade och breda inlägg är bra.

Du utformar sedan blogginläggen enligt vad jag beskrivit ovan med on page samt keyword research så att inläggen har chans att poppa upp på Google, speciellt om andra länkar till dem.

När du utformar titeln och och metadescription så tänk på att göra dem “säljande” på så sätt att folk klickar på det. Här har du mer information i ämnet:

http://goinswriter.com/catchy-headlines/

http://blog.crazyegg.com/2011/11/09/headline-formulas-that-convert/

http://www.quicksprout.com/2013/04/25/10-ways-to-create-high-converting-headlines/

Med det här sagt är det dock viktigt att ha i åtanke att inte skriva content för content skull. “Content marknadsföring” är något som blivit stort på sistone och många menar att de har gett effekten att vi fått en massa dåligt content på webben och att det gör att folk i allmänhet drar sig för att läsa längre inlägg.

Att pumpa ut content för contens skull och hoppas på att man får en bra synlighet i sökmotorerna fungerar inte men content med hög kvalitet i samband med SEO är dock mycket kraftfullt.

Konverteringsoptimering

När du nu fått massor nya besökare till sidan som uppenbarligen hittat dig efter att ha Googlat. Hur ska du nu konvertera besökaren? Vad är syftet med respektive undersida?

Vill du att besökaren ska skriva upp sig på ett nyhetsbrev? Vill du att de ringer er? Vill du att de börjar läsa er blogg?

Konverteringsoptimering är ett väldig stort ämne och mycket viktigt för din webbplats, det finns väldigt många bra webbplatser som behandlar det ämnet men jag vill bara snabbt vidröra det:

Grunden med konverteringsoptimering är att man skapar en bra känsla för användaren och att man tydligt förklarar vilket resultat kunden kan förvänta sig av tjänsten/produkten både emotionellt och konkret. Vad jag menar med det är att du bör ha statements på sidan som ser ut ungefär såhär: “Våra kunder har i snitt sparat 800kr i månaden (konkret) och är mycket mer avslappnade än tidigare (emotionellt).”

Se till att de flesta undersidorna har åtminstone en “call to action”.  Det behöver inte vara samma call to action det kan då uppfattas om tjatigt för besökaren. Ett call to action kan vara allt från att i texten uppmana en besökare att gå vidare till en annan undersida till att ha en stor ruta där man erbjuder besökaren ett whitepaper att ladda ned gratis eller be dem att slå sin sitt telefonnummer.

Lägg också in foton och bilder på ställen där det passar. Blanda gärna bilder med texten så att texten bryts av ibland och inte blir så mastig att läsa.

Om du vill bli mer avancerad så kan du A/B testa dina olika landningssidor med hjälp av Google Analytics Experiment. Du kan då testa och se vilka av dina landningssidor som presterar bäst.

För er som vill fördjupa er i konverteringsoptimering/copy writing har jag fyra bra tips till dig, men det finns hur mycket bra som helst på nätet på engelska:
http://conversionxl.com/5-principles-of-persuasive-web-design/#. 
http://www.quicksprout.com/the-definitive-guide-to-copywriting/
http://blog.kissmetrics.com/75-copywriting-resources/
Youtube video med Derek Halpern

Off page

Då har vi kommit till den svåraste delen av sökmotoroptimering, nämligen off page.
Google tittar ju som sagt till stor del av vad som händer utanför din webbplats för att bestämma vilken position du ska få på Google. Den absolut största delen av vad Google tittar på är hur många länkar med bra kvalitet du fått till din webbplats och var de kommer ifrån.

Jag kommer inte att gå in i detalj kring hur man gör detta då det är ett väldigt stort område och ofta inte något man som startup har tid eller resurser att syssla med själv. Men det finns ett par saker du kan göra för att enkelt få länkar.

Först vill jag bara säga att det bästa sättet är att se till att du har en bra tjänst/produkt och bra content på sidan så att folk automatiskt VILL länka till din sida. Men det räcker oftast inte i den mycket hårt konkurrensutsatta SEO branschen.

* Använd Opensiteexplorer eller https://ahrefs.com/ http://www.opensiteexplorer.org/ för att se vilka länkar dina konkurrenter och andra i din bransch får till sig. Se om du också kan få länkar därifrån.
*Identifiera om du kan få länkar från branschsidor, från leverantörer eller från forum som handlar om din bransh. På forum kan du gå in och hjälpa folk, svara på frågor och t.ex ha en länk i din signatur.
* Maila/kontakta personer i din bransch och be dem länka till ditt content.

Bland de bästa länkarna man kan få är en länk från ett blogginlägg från ett mycket starkt domän som är inom samma nisch som dig, och där länken går tll rätt undersida och med rätt anchor text. Så kolla med vänner och bekanta om de känner bloggare som kanske kan skriva om er.

Om du börjar bygga länkar tänk då alltid kvalitet för kvantitet och använd inte samma anchor text hela tiden utan blanda den.

Sökmotoroptimering

Om du vill bli mer avancerad så kolla in den här eminenta sidan som samlat ihop massor sätt att bygga länkar på:

http://pointblankseo.com/link-building-strategies

Avslutningsvis

Hoppas att denna guide för sökmotoroptimering för startups varit till hjälp och lycka till med din start up! Om du har några frågor kring detta eller vill prata om något annat skriv i kommentarerna nedan eller kontakta mig på Twitter @MarcusSandstrom.

Ha en riktigt trevlig dag!

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.