Sökmotoroptimering 2015 – Vad gäller?

Skrivet av Marcus Sandström 05 / 02 / 15

Ännu ett år har gått och SEO branschen växer så den knakar. Som vanligt har det hänt massor på Google och i SEO världen under 2014. Först tänkte jag gå igenom några av de viktigaste sakerna som hänt och sedan rekommendationer och tips inför 2015.

Sammanfattning av 2014

Authorship försvann

Kommer ni ihåg fotot på författaren som dök upp bredvid bloggposter och artiklar under förra året? Det sägs att alldeles för få klickade på annonserna när fotona dök upp så Google tog bort dem.

sökmotoroptimering 2015

HTTPS

Google sade i Augusti förra året att de nu börjar använda HTTPS som en rankningssignal. Mer om det längre ned.

Panda 4.0 – 4.1

Google släppte två uppdatering av sin Panda algoritm. Vad Google Panda gör är att identifiera sidor med låg kvalité på innehållet. Enligt Google så påverkades 7.5% av de engelska sökresultaten i och med Panda 4.0. Ask.com var en av de stora siter som påverkades av uppdateringen.

Penguin 3.0

Google uppdaterade också sin Penguin algoritm. Förenklat kan man säga att Penguin tittar på hur länkar byggs till en webbplats för att avgöra om de är av bra kvalitet.

penguin 3

Pigeon

I Juli kom en stor uppdatering gällande hur Google rankar lokala sökresultat, Google My Business (f.d Google Places). En mängd uppdateringar såsom att Google började tolka närheten till staden man söker efter på ett annorlunda sätt än förut. Det här fick många som jobbar att lokala sökningar att ändra sina SEO strategier.

Andra lokala uppdateringar som skedde var att Google tog bort “Google carousel”, som vi skrev om i inlägget om Sökmotoroptimering 2014 för lokala företag som t.ex hotell och restauranger. Det finns dock kvar det för vissa sökningar som t.ex på lokala sökningar som  inte är  företag t.ex “newport beach

I övrigt så gjordes som vanligt en stor mängd andra både inofficiella och officiella uppdateringar av algoritmen.

Sökmotoroptimering 2015

När man funderar på hur man bör utveckla sin SEO så bör man tänka på vad som är naturligt. Det har aldrig varit naturligt att bygga länkar med samma anchortext till en webbplats, ändå straffades en hel del webbplatser när Penguin uppdateringen kom. Försök att göra din sökmotoroptimering så naturlig som möjligt så ändras inte dina taktiker lika mycket varje gång det kommer en uppdatering.

Här är några saker man kan hålla extra koll på under året:

Länkar

Länkar av hög kvalitet fortsätter att vara bland det absolut viktigaste, underskatta aldrig bra länkar! Den finns hur många sätt som helst att få länkar på och det är inte enkelt att få tag på kostnadseffektiva bra länkar om ma inte jobbar med SEO på heltid. Ett tips på var du kan få länkar ifrån är att t.ex använda ahrefs.com eller något annat verktyg för att se vilka länkar dina konkurrenter har och se om du också kan få länkar ifrån någon av sidorna de får länkar ifrån.

Interna länkar

Att ha en bra intern länkstruktur är inget nytt under solen men de flesta webbplatserna vi tittar på har inte en SEO optimerad intern länkstruktur.
Om du redan jobbat med sökmotoroptimering och har en stark site men inte jobbat med att ordna de interna länkarna på ett bra sätt så är det “low hanging fruit” som du bör titta på. När du jobbar med den interna länkstrukturen vill du binda ihop dina sidor på ett bra sätt så att dina besökare enkelt kan navigera mellan dem och så att Google tydligare förstår vad sidorna handlar om.

Det gör du genom att istället för att använda länktexter som “klicka här” så använder du beskrivande länktexter som “läs mer om revision”

Content

2014 var året då “contentmarknadsföring” slog igenom ordentligt. Contentmarknadsföring kommer att bli ännu större under 2015 och vi är starka förespråkare för att ha en contentstrategi och dela med sig av bra och användbart content. Vi själva får en stor del av vår trafik från våra blogginlägg.

Content i sig gör dock inte att du rankar högt på Google. Du måste ha en tydlig SEO strategi för att få ett bra resultat och ranka högt på dina bloggposter, videos, artiklar etc.

Grafiska förändringar.

Google kommer med all säkerhet testa nya grafiska versioner av söket men jag tror inte att vi får några jättestora grafiska förändringar, vi får nog inte se något som t.ex carousel förra året. Vi tror inte att authorship får någon uppföljare, iallafall inte under det här året. Google vill inte dra för mycket uppmärksamhet från sina annonser och 2013/2014 så testade man med större grafiska förändringar än man gjort tidigare år.

Mobil trafik

Googles trafik består nu av MER mobilanvändare än desktopanvändare vilket inte är förvånande med tanke på att alla sitter med mobilen i händerna 24/7.
Här på Clickz.com finns en intressant undersökning att läsa. Att inte ha en mobilanpassad webbplats idag betyder att du missar väldigt många affärer.

Det är nu vanligt att folk också handlar på nätet i mobilen så det gäller att inte leva kvar i föreställningen att man “gör research med mobilen och handlar på datorn”. Det är otroligt viktigt att du har en webbplats som är mobilvänlig. Google visar nu också i sina sökresultat om en webbplats är “mobilvänlig”. Har du inte en mobilvänlig webbplats så förlorar du både besökare (CTR – Click Trough Rate) och din konvertering minskar. Vi rekommenderar att ha en responsiv webbplats som anpassar sig till olika skärmstorlekar.

mobile-friendly

HTTPS

Som jag nämnde ovan så har Google sagt att HTTPS nu är en rankningsfaktor. Det är svår att säga hur stor betydelse det kommer att få för sökmotoroptimering under 2015 men man bör absolut ha det under uppsikt. Du kan läsa mer om https och sökmotoroptimering här.

CRO (Konverteringsoptimering)

Precis som förra året så flaggade vi för att detta är viktigt men år 2015 kommer bli året där konverteringsoptimering slår igenom på riktigt. Konverteringsoptimering är mer än generella tips, det finns inga färdiga lösningar för webbplatser utan alla är unika.

Man måste skilja på konverteringstips samt ideer och konverteringsoptimering. Konverteringsoptimering handlar om att utifrån kvalitativ och kvantitativ data bygga hypoteser och testa dem. I den gamla skolans marknadsföring så satt man och byggde personas på vad man gissar att sina målkunder tycker och gör, medans med konverteringsoptimering så bygger du din data och sedan din produkt efter vad dina kunder faktiskt gör.

När vi jobbar med konverteringsoptimering följer vi Leans schema:
ideer cro

Precis på samma sätt som företag länge haft SEOs som tar hand om sökmotoroptimeringen kommer man att han CROs som tar hand om konverteringsoptimering då det finns väldigt stora vinster att hämta. SEOs som vill ligga i framkant kommer se till att de är minst lika insatta i CRO som de är i SEO eller se till att anställa kompetensen, vilket i dagsläget är ännu svårare att hitta än SEOs.

Med det sagt finns det väldigt mycket low hanging fruit inom många branscher. De flesta företags webbplatser ser väldigt lika ut så se till att skilja dig från konkurrenterna med bra copy, bra call to actions och bra paketerade erbjudanden så har du bara där kommit långt. Glöm inte bort att testa och se om dina teser håller!

Året är 2015 och din webbplats kan inte bara vara ett vistkort utan det är en mycket viktig marknadskanal som inte blir fullständig utan konverteringsoptimering.

Sådär!

Där har du några tankar om sökmotoroptimering 2015 som kommer att bli ett mycket spännande år!
Om du har några frågor om sökmotoroptimering så är du alltid välkommen att kontakta mig på 020-121 181 eller skriv en fråga nedan i kommentarerna så svarar jag.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Taggar:

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.