Se hur din hemsida läcker pengarFå videoanalys

SEO i Göteborg: hur du får nya kunder via Google

Skrivet av Amanda Back 21 / 02 / 20

Den här artikeln är en del av Viseos artikelserie om hur du som lokal företagare i en svensk stad kan få nya kunder från Google genom att aktivt arbeta med Google.

Göteborg är en stad med många framgångsrika företag. För att dina kunder ska kunna hitta dig online så måste ditt företag synas på Google. I den här artikeln kommer jag att ge dig mina fem bästa tips för att lyckas med SEO i Göteborg.

Först och främst: ska du göra jobbet själv eller ta in en byrå?

Innan du gör någonting annat rekommenderar jag dig att fundera över om du har kapacitet och förmåga att sköta ditt SEO arbete själv eller om du istället bör ta in en extern SEO byrå i Göteborg.

SEO är ett långsiktigt arbete som kräver både kunskap och tid. Om du inte har kompetensen internt kan det vara värt att ta kontakt med en byrå.

Om du väljer att gå på en SEO byrå ska du alltid välja en byrå som kan visa upp starka tidigare case där de har hjälpt företag att växa genom en tydlig och välarbetad SEO-strategi. Om du behöver hjälp med SEO i Göteborg kan du höra av dig till oss direkt på Viseo.

Tips 1: Gör en ordentlig sökordsanalys

En sökordsanalys innebär att du hittar de sökord eller sökfraser som dina kunder i Göteborg (eller i resten av Sverige) använder för att hitta de tjänster eller produkter som du säljer.

Utifrån dessa ord kan du sedan skapa innehåll som är relevant för just det sökordet. Om du skapar relevant innehåll av hög kvalitet kommer din sida att ranka högre på Google så att fler kunder hittar ditt företag.

Är du en bilhandlare i Göteborg kommer du till exempel att vilja synas på sökord som “köpa bil i Göteborg”, “nya bilar i Göteborg”, “bilhandlare i Göteborg”. Se exempel här på populära sökord inom området.

Du kan använda verktyg som Ahrefs eller Semrush för att hitta sökord för din sajt. Du kan även se hur stor konkurrensen är på sökordet, hur många klick sökordet har, samt hur många som gör sökningen varje månad.

Du kan också se andra relaterade sökord och deras sökvolym. Detta är en bra inspirationskälla för andra sökord du kan skapa innehåll utifrån.

Lär dig mer om sökordsanalys i denna artikel.

Tips 2: Optimera dina sidor

Mitt andra tips för att få ditt företag att ranka högt på Google lokalt i Göteborg är att optimera din sida efter de relevanta sökorden du har hittat i din sökordsanalys.

Exempel:

Sökordet “boulebar i Göteborg” är självklart ett högst relevant sökord för en bar som erbjuder boulespel i Göteborg.

Om jag söker med det sökordet i Google kan vi se att Boulebar.se är en sida som har lyckats med sin SEO då de har de tre första organiska placeringarna i sökresultatet. Dessutom kommer också deras Google My Business sida upp vid sökningen.


Om vi tittar närmare på Boulebar.se kan vi se att de har optimerat sin sida för att ranka på just sökordet “boulebar i Göteborg”. De har med båda orden “boulebar” och “Göteborg” i deras URL och på första sidan på deras hemsida.

Sidan är också proffsigt gjord och det är lätt att förstå att du kan boka boule, när de är öppna och vart i Göteborg boulbaren ligger.

Tips 3: Bygg länkar

En av de viktig del i att ranka högt på Google är att bygga bra länkar till din hemsida. Desto fler starka och relevanta länkar du har till din sajt, desto bättre.

För att kunna se hur många länkar, och av vilken kvalitet, en sida har kan du använda dig av Ahrefs.


Om vi igen använder exemplet med Boulebar i Göteborg så kan vi se att de har hela 465 sidor som länkar till deras sida:

Tips 4: Google My Business

För att synas i lokala sök är det viktigt att du har satt upp din sida för Google My Business. Det gör till exempel att din sida kan synas i Googles kartor och att viktiga uppgifter som öppettider och kontaktuppgifter syns. Det gör att ditt företag uppfattas som seriöst men också lättillgängligt då dina kunder lätt kan hitta dig.

Se exemplet nedan på sökningen “frisörer i Göteborg”. Här ser du vikten av Google My Business. Självklart är sannolikheten högre att någon i behov av en klippning i Göteborgsområdet hör av sig till någon av frisörerna som syns på karta med öppettider och kontaktuppgifter.


För att använda dig av Google My Business är det viktigt att dina kontaktuppgifter är aktuella och att du jobbar aktivt med att få bra recensioner. Se till exempel frisören Victor Noblesse som har 4,5 av 5 stjärnor i omdöme från 150 personer .

Tips 5: Local citations

Om du vill ranka högt på Google My Business i Göteborg så bör du arbeta med att få local citations. Med local citations menas att andra hemsidor har listat din hemsida med information som namn, telefonnummer och adress. Värdet för en citation enligt Google baseras på den listande hemsidans styrka och relevans. Läs mer om citations i vår artikel om att ranka på Google Maps.

Se till exempel ett sök på “tandläkare Göteborg” så dyker Aqua Dental upp i kartan med deras info de har i Google My Business.

Deras hemsida går också att hitta listade på hemsidan tandlakare.se som är en trovärdig källa för att hitta lokala tandläkare.

Amanda Back

Skrivet av: Amanda Back

Amanda är specialist inom content och storytelling. Hon har många års erfarenhet inom digital marknadsföring, bland annat från startups i San Fransisco och Amsterdam.