Sju tips för att lyckas med din content marketing

Skrivet av Martin Sundberg 17 / 01 / 19

Content marketing (på svenska innehållsmarknadsföring) har under de senaste åren blivit en marknadsföringsmetod som alltfler företag fått upp ögonen för.

Syftet med content marketing är att skapa relevant innehåll som kunderna självmant vill ta del av. Detta kan man exempelvis göra genom en blogg, podcast eller Youtube-kanal.

När content marketing görs på rätt sätt kan det ge fantastiska resultat. Exempelvis har studier visat att content marketing i snitt kostar 62 % mindre och genererar upp till 3x mer leads än traditionell marknadsföring.

Men samtidigt tätnar konkurrensen om kundernas uppmärksamhet. Varje dag postas över fyra miljoner blogginlägg och statistik visar att mer än hälften av allt content på nätet förblir oläst.

Jag har listat sju konkreta tips på vad du kan göra för att stå ut i mängden och få in fler nya kunder med content marketing.

Lär känna din målgrupp

Ett av de vanligaste misstagen som företag gör är att på måfå börja skapa innehåll som man själv tycker är kul att skriva/prata om.

Kom ihåg att content marketing handlar om att skapa innehåll för dina kunder, inte för er själva. Därför är det direkt avgörande att du verkligen lär känna din målgrupp på djupet.

Vad är viktigt för din målgrupp? Vilka är deras rädslor? Vilka problem och utmaningar har de i vardagen? Vad drömmer de om? Vad brinner de för? Hur ser deras dagar ut? Vad arbetar de med?

Detta är exempel på frågor som du bör ställa dig för att få en tydligare bild över vad ditt innehåll ska handla om. För att få en ännu tydligare bild kan det vara en god idé att skapa en (eller flera) persona(s).

Ett tips är att bolla frågorna med andra personer i företaget och få input av kunder, eller personer som har mycket direktkontakt med kunder (exempelvis säljare eller kundtjänst).

Fokusera på att ge värde, inte att sälja

En av grundpelarna i content marketing är att ditt innehåll faktiskt ska ge värde för kunderna, på riktigt. Fokusera mindre på att sälja in din produkt och mer på att skapa content som målgruppen verkligen vill ta del av.

Låt oss säga att du driver en e-handel som säljer fiskeutrustning. Vilket av följande blogginlägg tror du ger mest värde för dina läsare:

  1. Ett inlägg som handlar om varför dina fiskespön är de bästa på marknaden
  2. Ett inlägg som tipsar om Sveriges bästa fiskevatten

Content marketing handlar alltså inte om att få in snabba sälj eller leads, utan snarare att bygga långsiktiga relationer med dina kunder.

Lägg tid på att skapa innehåll…

Ett klassiskt content marketing-tips som ofta ges är att 20 % av tiden ska gå åt att skapa innehåll och resterande 80 % åt att sprida det.

Jag håller inte med.

Med tanke på att mängden content som skapas är enorm (4+ miljoner nya blogginlägg per dag), så är det viktigare än någonsin att skapa innehåll som verkligen står ut.

Försök hitta vinklar och idéer som verkligen gör ditt innehåll unikt och får din målgrupp att stanna upp i flödet.

…men även på att sprida

Att jag inte håller med om 80/20-regeln innebär inte att jag underskattar vikten av att arbeta med spridning av content.

Faktum är att det är just spridningen (eller snarare avsaknaden av den) som gör att många företag misslyckas med sin content marketing.

Det spelar ingen roll hur bra ditt innehåll är om din målgrupp inte får ta del av det.

Vill du också veta hur du kan öka din försäljning?

Få en manuellt skapad rapport av oss som visar var din hemsida läcker pengar.

   Kontakta mig

Se till att sprida ditt innehåll i alla dina kanaler (Facebook, Linkedin, Twitter etc.). Det kan även vara en god idé att försöka få spridning genom att posta ditt content där din målgrupp befinner sig (Facebook-grupper, forum etc.).

Sätt upp en tydlig strategi

Det måste alltid finnas en tydlig strategi innan du sätter igång med att skapa ditt content. En relativt ny rapport från Content Marketing Institute visade att ha en dokumenterad strategi var en av de främsta framgångsfaktorerna för B2B-företag som lyckas med sin content marketing.

Utöver målgrupp och typ av innehåll (samt hur ni tagit fram detta) så bör din strategi innehålla tydliga instruktioner för när och hur innehållet ska publiceras och spridas.

Strategin bör även innehålla tydliga mål. Detta kan exempelvis vara att ni ska få in X antal nya leads under en viss period eller öka antalet besökare till sajten med ett visst antal procent. Det viktiga är att målet är mätbart och ger fler/bättre affärer åt företaget.

Kontinuitet och tålamod är A och O

Content Marketing är ett långsiktigt arbete och du kan räkna med att det kommer ta ett bra tag innan du ser resultaten från det. Exakt hur länge är omöjligt att säga, men minst ett år av regelbunden publicering av bra innehåll får man oftast räkna med.

Om du är van vid betald annonsering där resultaten oftast kommer direkt så kan ett år kännas som en evighet. Men om du har lagt upp en bra strategi, skapar välproducerat innehåll och ser till att få spridning så kommer det att vara värt mödan.

Dessutom är resultaten från content marketing långsiktiga och oftast betydligt mer kostnadseffektiva än traditionell marknadsföring.

Analysera, följ upp och utvärdera

Det är viktigt att regelbundet utvärdera ditt arbete. Analysera vad som fungerar och vad som inte fungerar. Din strategi är inte skriven i sten utan kommer troligtvis att behöva justeras ett antal gånger under resans gång baserat på vilken typ av content som går hem bäst hos din målgrupp.

Du kan använda flera olika parametrar för att följa upp och utvärdera. Exempelvis kan du mäta och jämföra antal visningar, delningar, likes och bounce rates.

I det långa loppet är dock den absolut viktigaste parametern dina affärsmål, såsom ökat antal konvertering, fler kunder eller lägre kostnad per lead.

Avslutningsvis vill jag ge några exempel på svenska företag som arbetar med content marketing:

ICA – På ICA Recept finns tiotusentals recept för alla möjliga tillfällen. Sidan har över 3,5 miljoner (!) visningar varje månad. Utöver ICA recept så har ICA även sina egna appar och kundtidningen Buffé:

Ica_recept

Avanza – I Avanzapodden tar man upp olika ämne som berör sparande och privatekonomi:

Avanzapodden

Sportamore – I Sportamore Magazine publicerar Sportamore artiklar som berör målgruppens intresse såsom träning, mode och wellness. Magasinet har fler än 50 000 besök varje månad:

sportamore





Vill du veta varför du inte får fler kunder från Google? Få en kostnadsfri unik rapport e-mailad till dig inom tre arbetsdagar*.
Vår expert med 8 års erfarenhet går igenom er website. Han tittar dessutom på vad det är som gör att era konkurrenter får fler kunder från Google. Inga krav, inga förbindelser.
* Företaget behöver ha minst 10 miljoner kr i omsättning.

Martin Sundberg

Skrivet av: Martin Sundberg

Martin har arbetat flera år inom digital marknadsföring och älskar att hjälpa företag att få in fler affärer via Google. Han har en kandidatexamen i psykologi och studerar nu UX på masternivå.