HTTPS för SEO

Skrivet av Marcus Sandström 22 / 01 / 15

Uppdaterat 2016-10-09:

Vi rekommenderar nu att alla byter till HTTPS och att man ser till att flytten blir SEO vänlig. Läs mer i vår post dags för HTTPS.

För några månader sedan gjorde Google något ganska ovanligt, de gick ut och berättade om ett tillägg i deras algoritm. De skrev att HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure, ett protokoll för krypterad transport av data för HTTP-protokollet. Många ehandelslösningar etc. använder sig av denna säkerhetsfunktion) nu börjat användas som en rankningsfaktor och att de i dagsläget påverkar ca 1% av sökningarna.

Som vanligt ska man ta all information som inte testats med en nypa salt och man bör inte förhasta sig och göra stora ändringar på en site innan man gått igenom olika nack- och fördelar. Av rena SEO skäl så ser vi inte att det finns skäl nog att byta till HTTPS. Test (och ett till här) som gjorts har visat att HTTPS inte påverkar rankningen på Google och vi har själva inte noterat förändringar i sökresultaten som beror på HTTPS. Det finns betydligt viktigare saker att lägga sin tid på när det gäller sökmotoroptimering.

Byta inom snar framtid?

Det kan dock finnas andra skäl till att byta till HTTPS inom en snar framtid. Google Chrome, som är en av de största webbläsarna ser ut att planera inför att visa ett gult utropstecken bredvid webbplatser som inte använder HTTPS. Detta skulle vara en väldigt stor förändring och det skulle kunna påverka konverteringsgraden på din webbplats negativt. Vad vi vet är det inte 100% bekräftat att detta kommer att genomföras men vi kommer att följa ärendet.

Finns det några nackdelar eller utmaningar med att byta till HTTPS?

Ja, det finns några saker man bör tänka på vid ett byte:

1. Laddningstider
Eftersom att HTTPS kräver fler “handshakes” mellan olika servrar så kan laddningstiderna bli längre när du använder HTTPS. Laddningstider är dessutom i sig en rankningsfaktor på Google så det är viktigt att du ser till att sidan laddar tillräckligt snabbt.

2. SEO misstag vid överflyttning
Längre ned i inlägget listar vi det viktigaste att tänka på vid en flytt, men det är lätt hänt att något blir fel när man gör ett större byte på sin site om man inte har vanan inne. Se till att allt blir rätt vid flytten.

3. Kostnader
SSL certifikat kostar pengar, mindre företag eller startups som vill hålla nere kostnaderna kan tycka att det är en onödig kostnad.
Om du väljer att byta till HTTPS se till att det blir rätt ur SEO perspektiv. Här är några saker du bör titta på:

  • Se till att varje element på din webbplats använder HTTPS: widgets, javascript, bilder och CSS filer.
  • Använd 301 redirects för att peka om alla HTTP URL:er till HTTPS.
  • Se till att alla cononical tags pekar mot HTTPS versionen av URL adressen.
  • Uppdatera alla interna länkar så att de pekar mot HTTPS.
  • Registerera HTTPS versionen i Webmaster Tools.
  • Uppdatera din sitemap med de nya URL:erna. Ladda upp den nya sitemapen till Webmaster Tools. Du bör ha kvar din gamla sitemap under en period så att Google kan crawla de 301 redirects du skapat.
  • Om du har din sitemap i robots.txt. Se till att lägga till den nya sitemapen där också. Se till att robots.txt inte blockerar några viktiga sidor.
  • Om du har en disavow fil så måste du överföra disavowed URL:er till en ny fil i din nya Webmaster Tools.

Slutligen

Viseo kommer att fortsätt att följa utvecklingen med HTTPS och hålla dig uppdaterad om vad våra rekommendationer är.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Skrivet av: Marcus Sandström

Marcus är en av grundarna till Viseo. Han jobbar sedan flera år tillbaka med att hjälpa företagare att nå sina mål med hjälp av internetmarknadsföring.